Helden van de Nacht

Ferry76Visser 28 januari 2024
‘Helden van de Nacht’ van Michael Reefs is het negende deel in de Bieb bende serie. Het is wederom een actievolle fantasierijke voortzetting van de avonturen van de sympathieke jonge helden. En net als in het vorige deel heeft ook dit boek een boodschap voor zijn lezers.
Er is een thema dat tussen de regels door dit boek fascinerend maakt, namelijk transformatie. En de creatieve fantasie van Reefs maakt hier fantasierijk en creatief gebruik van. Op verschillende manieren komt het aan bod en zorgt het steeds voor een verassende wending. Dat verhoogt niet alleen de spanning in het verhaal, maar schept ook mogelijkheden voor de vervolgdelen, waar ik nu heel erg nieuwsgierig naar ben geworden.
In mijn ervaring is dit het meest epische en ook grimmige deel van de serie. De spanning tussen het licht (het goede) en de nacht (het kwade) zorgt voor een heerlijke spanning in het negende deel van deze serie. De Nyxen zorgen voor grimmige en angstaanjagende passages. Ergens doet hun beschrijving denken aan Lovecraftiaanse monsters, waardoor ze voor mij als Lovecraft fan, een lugubere verrijking zijn voor ‘Helden van de Nacht’.
Verder is de ontwikkeling in de thematiek van deze serie intrigerend. Hoewel het verhaal toegankelijk is en de auteur een sterke, heldere en beeldende schrijfstijl heeft, zit er een complexe thematiek in de hele serie verweven, namelijk tijd. Het zou interessant zijn om de ontwikkeling van enkele personages, zoals George Hill te bekijken vanuit het perspectief op tijd van de levensfilosofie van Henri Bergson en het gedachtegoed van Georg Simmel. Dit zou de creativiteit en originaliteit van Reefs nogmaals onderstrepen.
En zo wordt ‘Helden van de Nacht’ een episch vervolg in deze serie. Het is het (tot nu toe) meest duistere en spannende deel, waarin transformatie een belangrijke rol speelt. De actievolle en fantasierijke avonturen van de jonge helden zijn een verrijking voor de boekenkast van iedere lezer.

Meer recensies van Ferry76Visser