Dingen die glinsteren in de nacht.

Ferry76Visser 20 september 2019
Het is verstandig om ‘The ghosts of Jasper Bayou’ van Jeff DeGordick niet ’s avonds te gaan lezen. Dit verhaal is namelijk zo ontzettend spannend dat het niet mogelijk is om het zomaar aan de kant te leggen. Deze pageturner gaat over vriendschap, liefde en vooral over de dingen die glinsteren in de nacht.
Het boek bestaat uit zesendertig korte hoofdstukken. Het eerste hoofdstuk speelt zich af in het verleden. De rest heeft een chronologische volgorde. Hoofdstuk vijftien is een belangrijk hoofdstuk, omdat vanaf dat punt het verhaal spannender en grimmiger wordt. Net als in ‘The Haunting of Bloodmoon House’ (2017) zijn de hoofdstukken kort met een uitstekende timing. De schrijfstijl is beeldend en aangenaam om te lezen.
De atmosfeer in het boek is macaber, spannend en doet denken aan een combinatie van de horrorklassieker ‘Mark of the vampire’ (1935) en ‘Blackbeards ghost (1968). Van de eerste komen de gotische elementen aan bod en van de tweede vooral de humor.
Voor mij gaat dit boek over het vinden van het kostbaarste. Hoewel er vaak wordt gedacht bij rijkdom aan materiële zaken, blijkt dat het echt onbetaalbare eerder gevoelens zijn zoals liefde en vriendschap. Dit wordt onder de aandacht van de lezer gebracht door verschillende ontwikkelingen tussen de onderlinge relaties van de personages, waarvan er een zich in het verleden heeft afgespeeld en de ander in het heden.
Er zijn verschillende motieven belangrijk in het verhaal: water, goud, nacht. Water verwijst naar onze diepste gevoelens en het onderbewustzijn. Nacht wordt in verband gebracht met het geheimzinnige en het duistere, wat heel erg van toepassing is op Jasper Bayou en het landhuis. Goud symboliseert als edelmetaal morele waarden. Vanuit dit standpunt geeft het met betrekking tot enkele personages een duidelijk beeld over hun oprechtheid.
DeGordick weet steeds de spanning hoog te houden. Daardoor is het moeilijk om het boek aan de kant te leggen. Met iedere onthulling wordt het verhaal meeslepender en dit in combinatie met de sfeer, actie en humor maakt het lezen van dit boek tot een feest.
Dus alle lezers die van meeslepende spannende spookverhalen houden met een lichte gelaagdheid kan ik deze pageturner over het op zoek gaan naar het kostbaarste bezit van harte aanraden. #theghostsofjasperbayou #jeffdegordick

Meer recensies van Ferry76Visser