Ieder huisje heeft z'n kruisje

Frank Peters 20 december 2023
Recent verscheen 'Het perfecte gezin', het derde boek van Marieke Damen, winnaar van de Thrillzone award voor het beste Nederlandstalige debuut in 2020. Dit vormde de aanleiding om kennis te maken met deze auteur.

De thriller draait om Caro, die getrouwd is met de dertig jaar oudere Oscar, een welvarende vastgoedmagnaat. Samen met hun zeventienjarige dochter Violet verhuizen ze naar een ruime villa aan de rand van de bossen, waar ze snel kennismaken met hun nieuwe buren. Wanneer echter een baksteen door het keukenraam vliegt, rijst de vraag bij het echtpaar of ze wel welkom zijn in de nieuwe buurt.

Het boek begint intrigerend en weet direct de aandacht te grijpen met een vlot geschreven verhaal door Marieke Damen. Ze weet op geraffineerde wijze steeds beetje bij beetje informatie prijs te geven en sluit korte hoofdstukken af met cliffhangers, waardoor de lezer geboeid blijft. Het verhaal is moeilijk weg te leggen en wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, wat een prettige leeservaring biedt. Hoewel de meeste plotwendingen voorspelbaar zijn, weet het boek aan het einde toch te verrassen.

Caro, als hoofdpersonage, is goed uitgewerkt en vormt een rond karakter dat goed past in het genre van de familiethriller. Echter, de overige personages worden wat eendimensionaal neergezet en missen daarmee de diepgang die een familie-intrige wat meer nuance zou kunnen geven.

Marieke Damen excelleert in het in het beschrijven van settings, waardoor de omgeving op levendige wijze tot uiting komt. Desondanks is er een storend element in de geloofwaardigheid van het verhaal. Hoewel een thriller best mag schuren tegen de grenzen van geloofwaardigheid, lijkt dit boek op sommige plaatsen hier overheen te gaan.
Ondanks deze observering, doet het geen afbreuk aan de spanning en de algehele leeservaring. Over het geheel genomen is 'Het perfecte gezin' een prima thriller die uren leesplezier biedt. Het nodigt mij in ieder geval uit om ook de andere boeken van Marieke te lezen. Ik heb lang nagedacht over de waardering, maar vooral door het vakkundig geschreven verhaal, geef ik het toch 4 sterren.

Meer recensies van Frank Peters