De wereld, geleend van onze kinderen

Frank Peters 14 januari 2024
Het schrijven van een ecothriller lijkt mij geen eenvoudige opgave. Hoe vermijd je belerend over te komen? Hoe voorkom je dat de ecologische aspecten als een informatie-overload worden ervaren? Hoe weef je deze boodschap naadloos in een spannend verhaal, en hoe houdt je als schrijver afstand, vooral als je zelf een bevlogen dierencoach bent?

Janine Keijser navigeert vakkundig langs deze uitdagingen in haar boek 'Ontworteling'. Ze doet dit op een slimme manier door geloofwaardige personages te introduceren. Het hoofdpersonage is journaliste Lara, met een zus als juriste en een vriendin van de zus als beleidsmedewerker op een ministerie. Daardoor voelen de inhoudelijke dialogen toch natuurlijk aan.

Het boek gaat niet alleen goed om met het thriller-element en de ecologische achtergrond, maar Keijser weet ook psychologische diepgang toe te voegen. De jungle wordt bijna een metafoor voor de psyche van het hoofdpersonage, Lara, die constant worstelt met zelfreflectie en de onverwerkte dood van haar vader. De behoefte aan een vaderfiguur komt sterk naar voren.

'Ontworteling' is vlot geschreven en neemt je mee van cliffhanger naar cliffhanger, waardoor het leest als een meeslepend avontuur. Keijser heeft grondig onderzoek gedaan voor het boek, wat duidelijk merkbaar is in het rijke verhaal vol details over ontbossing, wildcriminaliteit, milieuproblemen en het leven van inheemse oerwoudstammen. Haar schrijfstijl is overwegend vlot, hoewel ik heel af en toe zinnen of woorden tegenkom die de leeservaring wat vertragen( bijv: ‘vervolgens liet hij het vloeibare goud gul vloeien’) Dit is echter meer een kwestie van persoonlijke smaak.

Het gekozen perspectief, vanuit de 'ik'-persoon, werkt goed voor de psychologische en ecologische aspecten, maar kan voor het thriller-aspect beperkt zijn omdat je geen inzicht krijgt in de motivaties en gedachten van andere personages. Dit doet echter niets af aan het verhaal, dat zeer realistisch aanvoelt en alleszins geloofwaardig is. Goed gedaan! Zelfs het bovennatuurlijke tintje stoort niet en voegt eerder authenticiteit toe.

Janine Keyser geeft zichzelf bloot in dit boek, met duidelijke autobiografische elementen. In het slothoofdstuk lijkt ze even uit de bocht te vliegen door personages te overladen met informatie. Dit was wellicht niet nodig, de boodschap was in het boek al voldoende duidelijk en de wetenswaardigheden aan het einde van het boek vind ik passender. Het boek maakt schokkend duidelijk welke rol de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven spelen bij de ontbossing van het Amazonegebied en brengt je bewustzijn over je eigen plek in de wereld op gang.

Een klein minpuntje, eerder voor de uitgever: het boek is ontzettend strak gebonden en ligt daardoor niet comfortabel in de hand.
Dit doet echter niets af aan de inhoud, die met de relevantie, het concept en de uitwerking vier volle sterren verdient. Het nodigt uit om ook de andere boeken van Janine te ontdekken!

Quote:
‘Divina nam mij onder haar hoede en heeft me laten zien dat ik niet langer moest weglopen voor wie ik diep van binnen ben. ‘Je bent dan als een boom zonder wortels. Als het gaat stormen waai je om.’

Meer recensies van Frank Peters