Een originele fantasy-wereld !

Frank Peters 22 februari 2024
Rowan is een veelzijdige creatieve geest. Naast een verdienstelijke redactrice (als Rowan Duin) schrijft ze ook fantasy onder de naam Rowan Merrin.

Haar boek ‘Aardling’ vormt het eerste deel van de Charret-Lûd serie, en Rowan weeft op meesterlijke wijze het uitgebreide verhaal van deze fantasiewereld.

Ik kan me zo voorstellen dat Rowan, voordat ze dit verhaal op papier zette, schriftjes heeft volgeschreven met alle wezens, dieren, heksen, fantasiedieren, plaatsen en talen die ze gebruikt.
Ze schrijft met schijnbaar gemak, vloeiend en buitengewoon beeldend. Haar jaloersmakende fantasie neemt je moeiteloos mee naar deze wereld, waar het verhaal begint met de recent afgestudeerde Samantha. Per ongeluk belandt ze vanuit de 'normale' wereld in Charret-Lûd, waar ze samen met een groep strijders vecht tegen de machtige tovenares Giarna. Het verhaal ontvouwt zich snel met meerdere verhaallijnen, waarbij we verschillende personages volgen, zowel de ‘goeden’ als de ‘kwaden’, een structuur die me deed denken aan 'Game of Thrones'.

Aanvankelijk moest ik wennen aan de fantasiewereld, die afwijkt van de gebruikelijke middeleeuwse setting die je vaak tegenkomt in fantasy. Charret-Lûd is een unieke wereld waarin ook kenmerken van de gewone wereld zijn verweven. Mensen dragen bijvoorbeeld soms portofoons, gebruiken handgranaten of rijden in auto's.

Rowan schrijft vlot, waardoor het verhaal prettig leest. Wat ik mooi vond, was de karakterontwikkeling van Samantha, die in het dagelijks leven wat volgzaam lijkt, maar in Charret-Lûd haar plaats opeist.

Wat me zou hebben geholpen, is een overzicht van namen van personages voor of achterin het boek, omdat er zoveel voorbijkomen dat ik af en toe de draad kwijtraakte. Dat deed echter niks af aan de fijne leeservaring!

Rowan Merrin bewijst met dit eerste deel dat je niet over de grens hoeft voor goede fantasy!

Meer recensies van Frank Peters