Familiegeheimen

Frank Peters 07 december 2023
Suzanna Esther, het pseudoniem van Esther Suzanna Mäkel, is een Nederlandse auteur geboren op 6 februari 1966 in Amstelveen, waar ze haar jeugd doorbracht. Van jongs af aan was ze verzot op lezen en vanaf haar tiende begon ze dagelijks een dagboek bij te houden. Haar liefde voor taal leidde haar naar de studie Literatuurwetenschap en later, gedreven door haar interesse in het doorgronden van het leven en de menselijke geest, naar de studie Psychologie.

Vooral dat laatste aspect komt voor mij het duidelijkst naar voren in 'Revanche', het eerste boek dat ik van deze auteur heb gelezen en waarin ik aangenaam verrast werd door de diepgang op psychologisch vlak.

De hoofdpersoon in het boek is Rachel Bentinck, die een teruggetrokken bestaan leidt in het pittoreske dorpje Saint Genius in Bretagne. Twee jaar eerder verwierf ze met haar erfdeel La Chanterelle, een stuk grond met twee gebouwen en een loods. Met tegenzin verhuurt ze kamers om in haar levensonderhoud te voorzien, en ze verrijkt het leven van haar gasten met creatieve en spirituele workshops.

Precies op het moment dat ze enige rust heeft gevonden, veroorzaken plannen voor een snelweg onrust in het dorp en staat plotseling haar zeventienjarige dochter voor de deur. Wanneer ze de strijd aangaat tegen valse beschuldigingen van dorpsbewoners, duikt haar lang verloren gewaande, wraakzuchtige broer op. Welk verontrustend geheim houdt broer en zus in een verstikkende greep?

Het boek kenmerkt zich door een doordachte opbouw met afwisselende perspectieven in korte hoofdstukken. Hierdoor krijgt de lezer inzicht in de karakters, en het verhaal ontwikkelt zich soepel dankzij de vloeiende schrijfstijl. De karakters zijn niet per se sympathiek neergezet, wat hen authentiek maakt. Vooral aan het complexe karakter van Rachel Bentinck is veel aandacht besteed. De wat donkere humor die in het boek wordt gebruikt, kan ik zeker waarderen.

Voor mij werkt het boek beter als psychologische roman dan als psychologische thriller. De nadruk ligt meer op psychologie dan op actie, en de onderhuidse spanning blijft voelbaar. Het is een krachtig verhaal, maar het ontbreekt aan een echte ontlading. We maakt het mij nieuwgierig naar de overige boeken van Suzanna Esther. Dit boek verdient naar mijn mening een solide 3,5 ster.

Meer recensies van Frank Peters