Tijdverstrengeling

Frank Peters 31 januari 2024
‘Duivelsdochters’ is het debuut van Marieke Rooijmans, afkomstig uit Someren. De link met Brabant schemert merkbaar door in haar werk. Het is altijd lovenswaardig wanneer schrijvers hun ‘roots’ integreren in hun verhalen, en Marieke doet dit op een bijzondere wijze.

Marieke weet een origineel verhaal te presenteren waarin het heden en verleden op een naadloze manier samensmelten. Haar schrijfstijl is beeldend en vlot, waardoor het verhaal gemakkelijk te lezen en te volgen is.

Het verhaal draait om de introverte Sarah, die samen met Niels op mysterieuze wijze in het verleden terechtkomt. De karakterbeschrijving van Sarah is prachtig uitgewerkt, en de ontwikkeling van de karakters en hun onderlinge relaties gedurende het boek is indrukwekkend. Het is een slimme vondst dat de persoonlijkheden van de hoofdpersonages veranderen wanneer ze naar een andere tijd worden overgebracht.

Marieke slaagt erin een meeslepende middeleeuwse wereld te creëren, wat naar mijn mening het hoogtepunt van het boek is. Het verdient lof dat ze niet terugschrikt voor de gruwelen en de personages niet spaart, waardoor de emotionele band met hen versterkt wordt.

Voor mij komt het werk sterker over als fantasy dan als historische roman. Zoals Marieke zelf terecht benoemt in het nawoord, past de heksenvervolging niet geheel in het tijdsbeeld, en enkele andere historische aspecten zijn niet volledig accuraat.
Aan het einde van het boek bleven wel wat vragen over, maar aangezien Marieke een Doronburc trilogie schrijft, zullen deze ongetwijfeld nog beantwoord gaan worden. Ik zal het vervolg ‘Lammerkinderen’ook zeker gaan lezen
Al met al is Duivelsdochters een veelbelovend debuut dat naar mijn mening 3,5 sterren verdient.

Meer recensies van Frank Peters