Nu al gedateerd?

Frank Peters 22 december 2023
Stephen King heeft een indrukwekkend oeuvre. Zijn debuutroman 'Carrie' werd vijftig (!) jaar geleden uitgegeven, in 1974. Sindsdien heeft hij meer dan 60 romans op zijn naam staan, die ik nagenoeg allemaal heb gelezen. Ik zie veel jonge lezers die nu pas kennismaken met zijn werk en die over het algemeen positief zijn. Dat betekent dat zijn boeken tijd- en generatie-overstijgend zijn.

Dit jaar bracht hij 'Holly' uit. De reacties hierop waren niet unaniem positief; vaak werd het woord 'Covid' genoemd. Tijd om het zelf te ervaren.
Holly is een personage dat King eerder introduceerde, zoals in 'Mr. Mercedes', de hard-boiled detective-trilogie, waarin ze aanvankelijk een bijrol speelde.

Het boek 'Holly' valt te classificeren als een thriller, hoewel de spanning niet schuilt in het ontdekken van de dader(s) door de lezer; dat is vanaf het begin bekend. Het is eerder een kat-en-muisspel, waarvan de uitkomst al vaststaat, zeker als je je boek 'Holly' noemt. Opvallend afwezig zijn bovennatuurlijke of horror-elementen in deze roman. ( vooruit, een paar horror-elementen dan, anders zou het geen Stephen King zijn.)
Blijft er dan genoeg over om het boek boeiend te maken? Als je van Stephen Kings schrijfstijl houdt, blijf je zeker lezen. Het personage Holly is uitstekend uitgewerkt en intrigerend genoeg om het boek te dragen. Ook de uitwerking van de karakters van het oudere echtpaar is prima geslaagd. Ze deden me enigszins denken aan de buren van Rosemary in 'Rosemary’s Baby'.

Wat me echter stoorde, waren de frequente verwijzingen naar Covid. Deze komen bijna om de drie à vier pagina's naar voren. Mijn bezwaar ligt niet zozeer bij de standpunten zelf, maar door zo nadrukkelijk te refereren aan vaccinaties, mondkapjes, elleboogjes geven, enzovoort, voelt het boek buitengewoon gedateerd aan. Daarnaast is het een tijdperk waarvan je blij bent dat het achter je ligt.
Dat is ongebruikelijk voor Stephen King. Onlangs herlas ik 'Dodelijk Dilemma' (1978), dat nog steeds zo fris leest alsof het dit jaar is geschreven.

Naar mijn mening bewees Stephen King met 'Fairy Tale', dat vorig jaar verscheen, dat hij veel beter kan. In dat werk slaagde hij erin na al die boeken nog steeds een volstrekt uniek verhaal te vertellen. Hoewel een minder boek van King voor mij nog steeds beter is dan het beste werk van andere schrijvers, waardeer ik dit werk met drie sterren omdat ik van deze schrijver meer verwacht. Stephen King is bijna 77, ik hoop dat hij nog een keer met een goed boek kan verrassen!

Meer recensies van Frank Peters