This is a man's world

Frank Peters 24 januari 2024
This is a man's world, this is a man's world
But it wouldn't be nothing, nothing without a woman or a girl

“Schone Slaapsters" is een fantasy boek geschreven door Stephen en Owen King dat wel wat inzet vraagt van de lezer. Met zijn 950 pagina's en een inleiding die begint met een lijst van maar liefst 72 personages, zijn er enkele hordes te nemen voordat je je in het verhaal kunt verdiepen. Maar als je deze uitdagingen aangaat, wacht je een boeiend verhaal.

Het concept van het boek zou gemakkelijk als ‘high concept’ in een film kunnen worden samengevat: alle vrouwen wereldwijd vallen ten prooi aan een slaapziekte en vormen een cocon, terwijl de mannen alleen achterblijven om het hoofd te bieden aan de uitdagingen die voor hen liggen. De auteurs, vader en zoon King, leveren een goed doordacht verhaal af, waarbij (volgens mij vooral) Stephen King zijn tijd neemt om een geloofwaardige wereld te creëren en de personages zorgvuldig uit te werken, inclusief hun goede en minder goede eigenschappen.

Voor degenen die bekend zijn met het werk van Stephen King, kan het boek herinneringen oproepen aan ‘The Stand’, voor mij persoonlijk het hoogtepunt in Kings oeuvre. De verhaallijnen van verschillende personages worden knap met elkaar verweven, waardoor een complex en meeslepend geheel ontstaat.

Het boek is de eerste samenwerking met zoon Owen, die ook het idee aandroeg voor dit verhaal. Sommige recensenten denken te kunnen onderscheiden wie welk deel heeft geschreven. Je bent volgens mij al snel geneigd de mindere hoofdstukken of passages aan Owen King toe te schrijven. Persoonlijk vond ik dat de gedeeltes waarin dieren menselijke eigenschappen kregen. Dit was minder interessant en ze voegden weinig toe aan het verder boeiende verhaal.

Afgezien van enkele overdreven situaties, zoals mannen die binnen een week zijn veroordeeld tot diepvriespizza's en schepijs met kristallen, is het boek een aanrader voor elke liefhebber van het werk van Stephen King. Het einde had naar mijn smaak wat korter mogen zijn en spannender mogen eindigen, maar over het algemeen is "Schone Slaapsters" perfect leesvoer.

Niet het beste werk van King, maar zeker ook niet het slechtste!

Meer recensies van Frank Peters