Zeer indrukwekkend

Gea L 16 oktober 2019
En weer een verhaal wat niet vergeten mag worden.
Priska, Rachel en Anka, drie Joodse vrouwen, die aan het eind van de Tweede Wereldoorlog in Auschwitz terechtkomen verbergen hun nog prille zwangerschap. Nadat ze door te werken in een wapenfabriek kunnen overleven, worden ze op transport gezet naar Mauthausen. Onderweg sterven heel veel mensen. Deze drie vrouwen overleven het transport en bevallen net voor en tijdens de tocht naar Mauthausen.
Verschrikkelijk wat ze meemaken tijdens de oorlog en hoe ze hun zwangerschap lang kunnen verbergen en dan in zeer erbarmelijke omstandigheden bevallen. En wat eigenlijk onmogelijk is, lukt deze vrouwen met hulp van een enkele medegevangenen (waaronder artsen) en bewakers, om hun baby’s en zichzelf in leven te houden.
En hoe bouw je weer een leven op na de oorlog als bijna iedereen om je heen slachtoffer is geworden is van het naziregime.
Ik geef het boek vijf sterren!

Meer recensies van Gea L