Familiegeschiedenis

Gea L 07 juni 2019
Na het lezen van een interview met Carla de Jong over haar boek Geheim leven heb ik dit boek meteen aangeschaft en daar heb ik beslist geen spijt van.
Carla de Jong heeft o.a. Nederlands gestudeerd en heeft al meerdere thrillers op haar naam staan. Bij het boek Geheim leven heeft ze zich verdiept in de geschiedenis van haar eigen familie. Ze heeft rondom het drama wat zich in haar familie heeft afgespeeld een roman geschreven, waardoor feiten en fictie met elkaar verweven zijn.
Het verhaal gaat over Elza. Haar jonge kindertijd verloopt kalm in een klein Fries dorpje. Wanneer ze nieuwe buren krijgen, verandert dat. De vriendschap, die tussen beide gezinnen ontstaat, eindigt in een drama. Elza wil er niets meer mee te maken hebben en verbreekt de band. De rest van haar leven zwijgt ze over wat er is gebeurd tot op haar vijfennegentigsteā€¦.
Het boek speelt zich af in het verleden en in het heden. Binnen de hoofdstukken wordt regelmatig gewisseld van perspectief, maar het is telkens meteen duidelijk vanuit wie er naar de situatie gekeken wordt. Knap gedaan.
Het boek leest vlot en de spanning blijft door heel het boek. Dit boek behoort tot mijn favorieten!

Meer recensies van Gea L