Spannend en actueel

Harriet 29 februari 2020 Hebban Recensent
In 2017 verscheen onder zijn eigen naar zijn autobiografische debuut ‘Ik kan er nét niet bij’, een boek over de eerste moeilijke jaren van zijn tweelingzoons. Na dit goed ontvangen debuut is er nu ‘De macht van K’ , het thrillerdebuut van Sander Verheijen (1974), dat verschijnt onder zijn pseudoniem Jens Vern.

Hoofdpersonage Tim Turner werkt als barman in een Expat bar in Den Haag wanneer hij op een avond Emily Green ontmoet. Hij krijgt echter geen gelegenheid om verder contact met haar te houden en wanneer hij haar via internet op wil sporen blijkt ze onvindbaar. Tim beschikt echter over een USB -stick waarmee hij toegang heeft tot ongelofelijk veel data, gebruik daarvan is echter niet ongevaarlijk zeker niet als blijkt dat hij nog steeds gezocht wordt.
Op dat moment word je als lezer mee terug genomen naar de tijd dat Tim Turner als pas afgestuurde jongen aangenomen wordt door een groot IT -bedrijf; The Keeler Company. Hij krijgt een luxeappartement, een topsalaris en wordt al snel onder de hoede genomen door de baas van het bedrijf, Frank Keeler. Het duurt echter niet lang voordat Tim van verschillende kanten gewaarschuwd wordt dat er dingen niet kloppen bij het bedrijf en dat de macht van K wel heel verrijkt.

De aanleiding om dit boek te schrijven, zo staat in het nawoord, was het nieuws rondom Cambridge Analytics. De vraag wat gebeurt er allemaal met onze data op het internet en wat weten ze allemaal van je. Om dit allemaal enigszins te kunnen begrijpen wordt er in het boek in het begin, het nodige beschreven over data verzameling en verwerking. Vern lijkt goed op de hoogte te zijn en weet de materie duidelijk over te brengen zonder dat het saai of langdradig wordt. Hierna begint het verhaal goed te lopen. De wisseling in perspectief en tijd zorgt ervoor dat er flink vaart blijft zitten in het verhaal.
Hoofdpersonage Tim leer je het beste kennen, maar ook de andere personages komen realistisch over. Goed gedoseerd wordt de spanning opgebouwd naar een grootse finale.
Met dit debuut heeft Jens Vern zich absoluut op de kaart gezet. Spannend en actueel.

Meer recensies van Harriet