Staan voor je zaak, een echte Danielle Steel

Hehma 15 mei 2021
Vroeger ging er standaard een engelse pocket van Danielle Steel mee op vakantie. Er verschijnt nu zoveel moois, dat haar boeken er bij in schieten. Nu vond ik deze in de "etalage" van het servicepunt van de bibliotheek in onze woonplaats.
Het verhaal gaat over Meredith McKenzie die opgroeit in een familie van vooraanstaande juristen in het Manhattan van de jaren 60. Het heeft de sfeer van de film The Help.
Haar grootvader stimuleert haar in haar ambities om advocaat te worden en te gaan werken. Inplaats van wel studeren, maar uiteindelijk iemand ontmoeten, waarmee je trouwt en kinderen krijgt zoals haar ouders graag zien. Ze ontmoet op haar opleiding Claudia een survivor van de holocaust en geadopteerd door Joodse Amerikaanse ouders. Ze worden vriendinnen die elkaar door het leven heenslepen. Een vriendschap die ze goed kan gebruiken, want haar keuzes worden thuis niet in dank aangenomen. "Ik vind het afschuwelijk als je bij een van die bedenkelijke kantoren terechtkom waar ze alleen maar discriminatiekwesties doen"
Je krijgt op de achtergrond een stukje van de geschiedenis van de Verenigde Staten mee. Van het Neurenberg tribunaal, waardoor Meredith een periode in Duitsland woonde met haar ouders en de taal onder de knie kreeg. Tot de protesten met Martin Luther King, het presidentschap van Kennedy en de Vietnamoorlog. Als advocaat strijd ze tegen discriminatie en voor vrouwenrechten.
Zo kan ze uiteindelijk ook nog iets betekenen voor haar vriendin Claudia. Die als enige overlevende dochter van een vooraanstaande Joodse familie in Duistland met de nodige bezittingen in aanmerking kwam voor herstelbetaling. En tot slot bracht de nasleep van de Vietnamoorlog haar toch datgene wat haar ouders voor haar wensten, ruimte in haar leven voor een man en een dochter. Zoals steeds bij een Danielle Steel: "Verdriet en verlies waren onlosmakelijk met het leven verbonden, ook helden waren niet onsterfelijk, maar zolang je moedig achter je idealen bleef staan, kwam uiteindelijk alles goed."

Meer recensies van Hehma