Liefde is meer dan uiterlijke schijn and can make a wish come true.

Hehma 19 januari 2020
Dit boek speelt zich af in New Orleans, wat te midden ligt van de katoenplantages. Passend in de Hebban Challenge van januari 2020, waarin het verhaal zich af moet spelen in een bekende stad. Het begon als een kort verhaal in 2016 en belandde toen in een la. Sindsdien heeft de man van Mia er steeds op aangedrongen, om het om te werken tot een roman. En gelukkig maar, want het is een bijzondere geschiedenis geworden met lijntjes naar en een raadsel in het verleden, waarin Windisle een suikerplantage met slaven was.
Nu is het verwaarloosd en bevindt zich gedeeltelijk achter een "huilende" muur, waar de huidige bewoner zich kan verschuilen voor de buitenwereld. In de muur worden wensen gestoken.
Clara die naar New Orleans is verhuisd om te gaan werken bij een balletgezelschap, hoort het verhaal over de plantage o.a. van een buurvrouw en komt uiteindelijk met een wens bij de muur aan. Ze krijgt op een bijzondere manier contact met Jonah, die inmiddels als een kluizenaar leeft door de gevolgen van een aanslag zo'n tien jaar geleden.
Dan ontvouwt zich heel langzaam een liefdesverhaal, waarbij de hoofdpersonen elkaar in eerste instantie op stemintonatie en reageren op elkaars verhaal leren kennen. Maar wat alleen maar een praatje met elkaar maken zou moeten zijn, groeit uit tot iets groters. Zo groot dat Clara Jonah uit zijn kluizenaarsbestaan weet te halen, door hem uit te dagen haar buiten zijn omgeving te ontmoeten. Wat in eerste instantie nog een te grote stap lijkt, leidt uiteindelijk tot het zich begeven onder de mensen om o.a. hun wensen die ze in de muur hebben achtergelaten te vervullen. Clara noemt hem inmiddels "mijn monster. Mijn wensenverzamelaar. Mijn liefste."En schenkt hem een speeldoosje met een ronddraaiende ballerina op de melodie van All I Ask of You uit The Phantom of the opera. Muziek die de sfeer van dit verhaal weergeeft.
Nieuwe vriendschappen en nieuwe inzichten ontstaan, waardoor Jonah zijn verleden anders kan gaan zien en niet alleen zijn volgens hem negatieve rol. "Je hebt meer vrienden dan je beseft", krijgt Jonah te horen. En hij realiseert zich dat hij veel aan Clara te danken heeft. "De buitenwereld tegemoet te treden en zijn littekens te tonen voor wat ze waren". "Ooit was hij haar wensenverzamelaar geweest, maar zij was degene die hem alles had geschonken waar hij nooit van had durven dromen. Geluk. Vrede. Trots. Een zielsverwant."

Meer recensies van Hehma