Waan je even terug in de tijd en geniet van de verwikkelingen in het India van 1885

Hehma 19 mei 2021
Dit debuut vormt een verrassend historisch verhaal. De schrijfster geeft aan dat ze heeft ontdekt dat de menselijke ervaring niet zoveel verandert, ongeacht de tijd of de omgeving waarin het plaats vind. "Ons verleden is bezaaid met verhalen van liefde, "brokenness", geloof en zelfontdekking en moed. Ik houd ervan om de tijdloze worstelingen en hoop te onderzoeken van personen die lang geleden leefden."
Het speelt zich grotendeels af in het India van 1885, een land dat de schrijfster in 1999 bezocht en wilde delen met haar lezers. Proef de specerijen en voel de moesson regen. Nog eens versterkt door iemand die de tip gaf: 'Kun je Nora niet ergens naartoe sturen? Overzee misschien?'
Door omstandigheden wordt het huis van haar jeugd verkocht en Nora Shipley zoekt een mogelijkheid om te ontkomen aan een gedwongen huwelijk. "Je kunt immers niet altijd alleen blijven. Als oude vrijster verkwansel je je schoonheid" zegt haar moeder. Nora zegt later: "En wat de maatschappij van vrouwen verwacht, lijkt juist ouderwetser te worden". Dit tekent de tijdsperiode waarin het verhaal zich afspeelt.
Tevens wil ze haar vaders nalatenschap voortzetten, een wetenschappelijke tijdschrift. Ondertussen doet ze er alles aan om als beste student haar diploma te behalen voor de entomologiestudie van Cornell om zo de studiebeurs te winnen waarmee ze verder kan studeren. Maar die wordt niet alleen gegeven op basis van cijfers. Als haar stiefvader letterlijk een "aantal schepen" van haar verbrand besluit ze om naar India te gaan en daar mee te werken aan een onderzoeksproject in Kodaikanal. Een Britse collega van haar professor is daar momenteel en verzamelt vlinders voor een boek, waartoe de Kroon opdracht heeft gegeven. Eenmaal daar zat de projectleider niet op een ongetrouwde vrouw te wachten die een chaperonne nodig zou hebben en dwingt haar in het kamp te blijven en illustraties te maken van de vondsten.
Als ze uiteindelijk toch op pad mag beaamt ze "Het is hier prachtig. Er is zo'n diversiteit aan topografie en flora en fauna. Ik geloof niet dat ik ooit zo veel verschillende soorten insecten op een plek heb gezien".
Gedurende de vele stille dagen, raakt ze bevriend met Sita, een jong Indiaas meisje, die belooft is aan een plaatselijke god. Als ze dit wil voorkomen, raakt de plaatselijke bevolking in opstand met de nodige gevolgen. Nora komt te staan voor onmogelijke keuzes - tussen het redden van Sita of haar carrière en tussen wat ze altijd dacht dat ze wilde of de man van wie ze is gaan houden. Al met al een boeiend verhaal wat eindigt met de wijze les van haar vader. "... weet je wat ons anders maakt dan insecten? Zij volgen hun instinct en gewoonten en doen zo wat het beste is. Wij doen wat het beste is, omdat we van elkaar houden."

Meer recensies van Hehma