afscheid nemen

Wat een pakkend verhaal.
Het is het eerlijk verhaal van een vrouw die geboren wordt in de VS, als dochter van twee ouders uit Ghana. Het verhaal van het loslaten van je thuisland naar een mogelijks betere toekomst.
Het is een zoektocht naar het geloof, naar een oplossing voor persoonlijke problemen via de wetenschap, een zoektocht naar een manier om om te gaan met het verlies van personen die u dierbaar zijn.
Het is een kijk in de gedachten van deze jonge vrouw en ook de muur die ze rond zichzelf bouwt, een blik in wat depressie en verslaving doet met de naaste familieleden.

“Maar om in leven te zijn in deze wereld, elke dag opnieuw, terwijl de last steeds zwaarder wordt, terwijl niet alleen de aard verandert van ‘wat we kunnen dragen’, maar ook de manier waarop we onze last dragen – ergens is dat een wonder.”

En tegelijk is het een verhaal van een sterke vrouw die op haar eigen manier in deze wereld staat en ook nood heeft aan warmte, vriendschap en liefde.

Zoals deze sterke vrouw afscheid nam van de personen rond haar, moet je als lezer bij het dichtslaan van het boek ook afscheid nemen van dit hoofdpersonage. Gifty zal bij mij nog een tijdje blijven nazinderen.

Meer recensies van Hélène De Wuffel