Terugkeer

Hermi1 22 januari 2023
Via de leesclub van de boekenreizigers heb ik Terugkeer, geschreven door Marceline de Waard. In dit boek maken we kennis met Dough. Hij is geboren op een van de Schotse eilanden als zoon van de Laird. Door omstandigheden is hij van het eiland vertrokken met de bedoeling om daar nooit meer terug te keren. In verband met de gezondheid van zijn vader keert hij uiteindelijk toch terug naar het eiland om het nodige met zijn vader uit te praten. Helaas lukt dit niet meer. Door het overlijden van zijn vader wordt Dough de nieuwe Laird van het eiland. Hij heeft de nodige plannen voor vernieuwingen van het eiland en de woonomgeving. De gevoelens van de eilanders zijn gemengd. Zullen zijn plannen inderdaad een verbetering zijn voor het eiland en zijn bewoners?
De hoofdstukken worden telkens verteld vanuit een ander personage. Dit geeft wel een beeld van hoe deze persoon denkt en voelt en de gelegenheid om mee te leven. Het landschap van het eiland wordt mooi en beeldend weergegeven. Zo beeldend dat het mij het gevoel gaf er ook rond te lopen. De schrijfstijl is vlot! Het is mijn eerste kennismaking met de schrijfster Marceline de Waard en dit is me zeker goed bevallen.

Meer recensies van Hermi1