Toegankelijke YA over gevoelens voor hetzelfde geslacht

Het Boekenbijtje 01 maart 2024
Zij gaat voor haar is het derde deel in de H4C serie. Deze serie is los van elkaar te lezen, aangezien de hoofdpersonen telkens iemand anders binnen de klas is. (Stiekem raad ik je wel aan om op volgorde te lezen, want dan geniet je optimaal van het boek).

In Zij gaat voor haar volgen we Guusje. Guusje voelt iets voor Kim, de zus van Yara ( degene die we gevolgd hebben in het eerste deel Komt niks van terecht.) Guusje worstelt met haar gevoelens. Wil ze wel toegeven dat ze verliefd is op een meisje? Op een gegeven moment wordt Guusje het gesprek van de dag op school en vaak ook in negatieve zin. Ze krijgt steun uit onverwachte hoek. Kan Guusje haar zelf zijn?

Alice Bakker haalt in deze serie telkens een bij tieners belangrijke onderwerpen aan. In Zij gaat voor haar gaat het over geaardheid en de problemen die er helaas nog steeds bij komen kijken. Alice schrijft simpele en boeiende verhalen, waardoor het toegankelijk is voor iedereen, zowel de doorgewinterde lezer zoals mijn dochter als de lezers die zelden een boek aanraken.

Alice neemt je erg mee in de gedachtes van Guusje. De angst, twijfels en onzekerheden van Guusje maakte van Guusje een echt persoon. Ik kon het boek niet wegleggen en had het dan ook binnen twee dagen uit.

Sommige hoofdstukken worden geschreven vanuit Kim, waardoor er een prettige afwisseling ontstaat.

Zij gaat voor haar is voor mij een heerlijk tussendoor boek , waar een moeilijk onderwerp, luchtig wordt behandeld.

Meer recensies van Het Boekenbijtje