Verrassing uit Thrillerwereld

hetezelsoortje 27 november 2019
Wanneer Sven aan Anouk vraagt om bij hem in te trekken, twijfelt ze. Gaan ze niet te snel? Ze kennen elkaar nog maar een paar maanden. Desondanks laat Anouk zich overtuigen. Iets wat ze beter niet had kunnen doen...

Het boek wordt grotendeels uit perspectief van Anouk en Sven geschreven, de hoofdpersonages van het verhaal. Er zitten daarnaast ook hoofdstukken tussen vanuit andere sleutelpersonages, zoals Miranda – de zus van Anouk. Het begin is wat traag. Het begint zoals zoveel thrillers; een vrouw die te makkelijk in de goede praatjes van een man gelooft, zich afhankelijk van hem maakt en in een ongezonde relatie terecht komt. Maar waar de meeste thrillers eindigen wanneer de vrouw ‘ontsnapt’, begint bij Ongenadig op dat moment het verhaalpas. En vanaf dat punt wordt de verhaallijn alleen maar beter.

Een psychopaat realistisch wegschrijven, het lijkt mij de grootste uitdaging ooit. Toch is het Karin gelukt. Hoe? Doordat de context er omheen klopt; de opname bij het Pieter Baancentrum, de gesprekken met de psychiater, de overplaatsing naar de PI in Vught en de kleine blik die je ziet van de rechtbank. Het plaatje klopt en daarmee de context. Wat daarnaast ook klopt, is dat Sven niet actief naar ‘erkenning’ zoekt als psychopaat, door een spelletje met de rechercheur te spelen. Nee, Sven doet wat hij doet, omdat het voor hem zo hoort te zijn. Omdat hij wil vasthouden aan zijn meest kostbare bezig. Alleen Anouk die moet het vergelden, want die heeft hem alles ontnomen.

Het verloop van het boek, en vooral het einde, waren verrassend. Continu vraag je jezelf af; wordt het een happy-ending of eindigt het in drama? Het antwoord daarop blijf ik je verschuldigd. Om daar achter te komen, zul je zelf het boeken moeten lezen. (en geloof me: het is de moeite waard)

Conclusie: volledig ondersteboven van dit boek, voor mij is het de beste verassing in thrillerland van dit jaar. Het begint wat traag, met niet veel onderscheidt van andere thrillers. Maar waar een gemiddelde thriller eindigt, gaat dit boek door. En hoe! Veel verrassingen gedurende het boek en daardoor spannend tot het einde.

Meer recensies van hetezelsoortje