IJskoude kat-en-muis spel, ze beseft niet hoe dodelijk de klim zal zijn.

Hetleesuur 12 april 2024
Door biografie van de auteur verraste me, McCulloch is blijkbaar de jongste Canadese vrouw te zijn die de achtste hoogste berg ter wereld heeft beklommen. Met zo’n schat aan ervaring heeft ze haar eerste fictieroman geschreven.
Als avontuurjournalist is Cecily geschokt wanneer de beroemde bergbeklimmer Charles McVeigh met zijn team de berg Manaslu wil beklimmen. Een exclusief interview met dit icoon is haar beloofd zodra ze de top bereiken, een kans die ze niet mag mislopen als ze haar carrière uit het slijk wil halen. Echter, na maanden van zorgvuldige voorbereiding en planning beginnen de problemen al snel mis en sterft een mede- bergbeklimmer voordat hij het basiskamp bereikt. Cecily en het team verkeren in groot gevaar; als de berg hen niet vernietigd, zal de moordenaar dat wel doen…
Het boek “Ademloos” lag al meer dan een jaar onaangeroerd in mijn boekenkast dus vond ik het hoog tijd om er eens mee aan de slag te gaan. Hoewel ik niets ken van klimmen of trektochten what’s so ever, sprak de mix van adrenaline en een moorddadige thriller me aan en was dit de reden voor mijn aankoop. Hoewel “Ademloos” potentieel had en ik het graag gelezen heb, was het geen baanbrekend boek.
De omgeving was een onheilspellende slechterik die het verhaal ondersteunde. Zonder de imposante bergen zou het verhaal aan kracht hebben ingeboet en zouden de personages minder goed tot hun recht zijn gekomen. Begrijp me niet verkeerd, ze pasten goed binnen de context. De hoofdpersoon was best herkenbaar maar de bijpersonages waren wat minder uitgediept. McCulloch heeft een levendig beeld geschetst van Cecily en ik wou hoe dan ook dat ze haar einddoel zou bereiken. De teleurstelling kwam vooral voort uit de merkbare vertragingen in tempo en voorspelbaarheid in het moordmysteriegedeelte van het verhaal. Al met al was het een bevredigende leeservaring.

Meer recensies van Hetleesuur