We moeten de beste versie geven van onszelf aan de personen van wie we het meeste houden. Het leven kan zo kwetsbaar zijn.

Hetleesuur 28 april 2024
Emma is een gestresseerde vrouw, zo gefocust op haar werk, vrijwilligerswerk, verplichtingen en steun geven aan iedereen buiten aan haar eigen gezin. Ze vergeet de ontmoetingsverjaardag (tweede keer op rij) met haar man Dan. Het was haar idee vijftien jaar geleden om elkaar jaarlijks een eerlijke brief te schrijven om hun gevoelens voor elkaar vast te leggen, maar het lijkt voor haar steeds moeilijker te worden om deze traditie in ere te houden. Dan heeft wel telkens een brief geschreven en is er dan ook kapot van dat ze dit (weeral) vergeten is.
Nu stuurt ze hem een sms, eerder een lijst, op weg naar het werk met alles wat ze Dan die ochtend had moeten vertellen.
Vertel de kinderen dat ze hun huiswerk moeten maken…
En hun handschoenen…
Kun je worstjes ontdooien?
Emma vergeet af te sluiten met “Ik hou van je” en aan het einde van de dag verandert alles.
Dit -boek - is - stressvol!
Cesca Major slaagt erin om Emma’s chaotische levensstijl zo treffend weer te geven dat we ons als lezer ongemakkelijk beginnen te voelen doordat we onszelf erin herkennen. Op zekere hoogte een ware “eye-opener.”
Een deel van het verhaal wordt verteld via brieven die Emma en Dan elkaar schrijven. Een heel mooie traditie die ik heel romantisch vind. Door de jaarlijkse brieven die Dan schreef merk je Emma’s karakterontwikkeling. Over hun leven samen, zijn liefde en frustraties die hij voelt tegenover zijn partner. Emma’s verhaal van groei en verandering wordt verteld via haar persoonlijk verslag van het keer op keer beleven van die ene dag. Ervaring van angst, depressie, verdriet en woede, maar ook van geduld, liefde, acceptatie en vrede komen allemaal aan bod. Het hoofdthema van dit boek is hoe we besluiten onze tijd door te brengen. Besteden we het op de juiste manier? Waarderen we onze familie of duwen we ze weg om onze to-do-lijst af te krijgen? Dit is hartverscheurend, ik heb mijn man (nog)extra harder geknuffeld tijdens dit boek.
Dit is zeker zo een boek die onder je huid kruipt.

Meer recensies van Hetleesuur