Familiesaga met ecologische boodschap

Hilde 18 november 2020
In het jaar 2038 is er na De Grote Verdorring nog één bos in de hele wereld overgebleven, op Greenwood Island. Stofstormen zorgen wereldwijd voor armoede, ziekte en economische recessie. Temidden van al deze ellende heeft Jacinda, ‘Jake’, een baan kunnen bemachtigen als overgekwalificeerde bosgids in dit laatste oerbos, dat als toeristische attractie dient voor de superrijken die de boomreuzen komen bewonderen en van de gezonde lucht genieten. Jake sleept een torenhoge studieschuld met zich mee en heeft geen familie meer, de toekomst ziet er somber uit. Tot een van de toeristen, die Pelgrims worden genoemd, een boek aanbrengt waaruit blijkt dat Jake misschien wel afstamt van de eigenaar van Greenwood Island, en ze aanspraak zou kunnen maken op dit eiland. Het boek brengt ons terug naar het jaar 2008, wanneer Liam, een eenvoudige timmerman, een ernstig ongeluk krijgt; naar het jaar 1974, wanneer Willow, een fanatiek milieuactiviste, probeert de zonden van haar vader goed te maken; naar het jaar 1934, waarin die vader, Harris Greenwood, als houtmagnaat zijn fortuin maakt; en naar het jaar 1908, wanneer 2 jongetjes de enige overlevenden van een treinramp zijn. En dan is er nog Everett, een zwerver en getraumatiseerd oorlogsveteraan, die in het bos waar hij leeft een baby opgehangen aan een boom vindt.

Greenwood is een meeslepende familiesaga, Christie houdt je van begin tot eind geboeid door zijn vlotte schrijfstijl, korte hoofdstukken en originele tijdssprongen. Bovendien stelt het boek een belangrijk ecologisch probleem aan de kaak en confronteert het ons met de gevolgen van verregaande ontbossing, een thema dat nog te vaak onderbelicht blijft.

Meer recensies van Hilde