Een lastig geval

Ingrid Bilardie 06 februari 2023 Auteur
Dunkelblum zwijgt is ondanks het onderwerp WOII dat zich mag verheugen in mijn antipathie een prachtig geschreven boek. Veel personages maar als je dat gewoon over je heen laat komen en niet steeds naar de namenlijst bladert komen die vanzelf in je hoofd. Het is traag, soms omslachtig, er lijkt weinig te gebeuren en toch is het een soort verslavend om door te lezen, wat uiteindelijk beloond wordt. Waarbij het wel een beetje jammer was dat je uiteindelijk wel zo'n beetje door hebt hoe het zit, verder leest omdat het misschien toch anders zit maar het dan toch precies zo zit als je dacht.

Het meest hield ik van Flocke en Lowetz, zij droegen voor mij toch echt het verhaal. Hun verhaallijnen waren ook net wat luchtiger en hadden, net als de net niet helemaal afgewerkte lijn over de studenten, wat minder van de ironische ondertoon waardoor ze voor mij prettiger, oprechter wellicht, lazen. Het niet afwerken van de verhaallijnen hoort overigens wel bij dit boek, je mag het zelf bedenken met de gegevens die je hebt gekregen. Helaas bleven de studenten daar net te onderbelicht voor.

Heeft Menasse werkelijk de sfeer van een klein dorp te pakken gekregen? Ja, grotendeels wel en voor iemand die niet zelf opgroeide in zo'n dorp is dat behoorlijk knap. Waar ik het vooral in merkte waren de publieke kleine geheimen: iedereen weet het, iedereen weet dat iedereen het weet en iedereen houdt zijn mond, tot het tijd is om gemeen te worden. Dan is er ineens die sneer: stel je maar niet voor dat je wat voorstelt, wij weten wel beter. De reactie van een dorp op vreemdelingen had beter gekund.

Zou ik het boek gelezen hebben als ik van te voren had geweten dat de oorlog zo'n prominente rol speelt, alsof een dorp niks anders weet om over te zwijgen? Nee, dat denk ik niet. En dat was dan toch jammer geweest.

Meer recensies van Ingrid Bilardie