Wie is Myrthe?

Ingrid Bilardie 02 augustus 2023 Auteur
Simone Atangana Bekono neemt ons in een compacte novelle vol mooie zinnen en zorgvuldige beschrijvingen mee naar een wereld vol zon, drank en mysterie, waar niets is wat het lijkt.

Dat het niet goed gaat met hoofdpersoon Sonny is vanaf de eerste alinea wel duidelijk. Een leven vol drank en drugs maar zonder de inspiratie die een kunstenaar zo nodig heeft. Sonny streeft niet naar adoratie, ze weet zelf ook wel dat ze geen goed werk levert, maar zich een beetje welkom voelen in de kunstenaarsgemeenschap van San Fransisco was toch wel zo fijn geweest.

En dus gaat ze naar huis, met achterlating van haar vape en wietolie. Werk en therapie, dat zal haar helpen. Een voornemen waar ze, als ze goed en wel terug is, eigenlijk meteen alweer aan begint te knabbelen. Dan krijgt ze via insta contact met Myrthe, die haar uitnodigt om zich bij haar te voegen in het grote, dure huis van haar ouders. Dat is waar dit verhaal wegloopt van de wereld zoals wij haar kennen. Of is het Sonny die wegloopt? Verdwijnt ze tussen de tegels van het pad?

De sfeer in het boek wordt steeds beklemmender, de raadselen stapelen zich op. Je zou Sonny willen toeschreeuwen dat ze iets beter moet opletten, iets minder moet drinken, iets meer moet eten. Maar zou dat geholpen hebben, uiteindelijk? Wie is Myrthe eigenlijk écht?

Meer recensies van Ingrid Bilardie