Verdwijnende wereld

Ingrid Bilardie 15 februari 2023 Auteur
Mevrouw March doet haar best. Ze is getrouwd met George, schrijver, en moeder van zoontje Jonathan. Aan geld is geen gebrek, de romans van George doen het goed en tussen neus en lippen door lijkt het erop dat mevrouw March zelf ook niet onbemiddeld is.

Alle ingrediënten voor een gelukkig leven, zou je zeggen, en toch lukt het niet. Mevrouw March klampt zich met rituelen en door het voeren van een constante innerlijke dialoog vast aan de zekerheden die het leven haar zou moeten bieden. Ze redeneert net zolang met zichzelf tot de wereld weer klopt met hoe zij vindt dat hij zou moeten zijn.

Dit proces loopt razendsnel uit de hand als een onschuldige verkoopster opmerkt dat Johanna, de hoofdrolspeelster uit George' nieuwe boek, vast op mevrouw March gebaseerd is. Johanna is een hoer, een lelijke ook en mevrouw March vindt dit vreselijk om te horen. Als ze thuis op zoek gaat naar het boek, om het eens goed te lezen, vindt ze ook nog eens een verdacht krantenknipsel over een verdwenen vrouw. De wereld van mevrouw March klopt niet meer en het kost haar de allergrootste moeite om het alsnog aan elkaar te beredeneren.

We lopen in dit verhaal volledig mee met mevrouw March en krijgen weinig mee van hoe zij op anderen overkomt. Kleine, subtiele details, die mevrouw March liever negeert, geven wel aan dat het niet zo goed gaat maar mevrouw March houdt zich dapper staande. Uiteindelijk dwingt ze, in al haar waanzin, respect af. Of misschien is het eigenlijk mevrouw Feito die respect afdwingt, door de invoelende en toch heldere manier waarop zij dit proces heeft beschreven, gevat in een roman die je haast niet meer neer kan leggen.

Meer recensies van Ingrid Bilardie