Makkelijk lezen versie

Ingrid Bilardie 20 maart 2023 Auteur
Wij lazen de versie met ISBN nummer: 9789086967025. Dit is een bewerking in eenvoudig Nederlands door Vicky Hoogmartens. Hierdoor kan iemand die om welke reden dan ook nog niet zo ervaren is in lezen toch genieten van dit verhaal - voor zover je bij dit verhaal kan spreken over genieten.

Het is knap hoe de essentie van het verhaal gevangen is: het karakter van Winston Smith, zijn affaire met Julia, de kleine man met de grote twijfels in Bog Brother. Onderliggend is de angst voor het leven voelbaar. Wie kan je vertrouwen, wie zal je verraden. Ook komt de wreedheid van de mensen, zoals die zo zichtbaar werd in WOII goed naar voren. Eenvoudig Nederlands is zeker niet hetzelfde als er een kinderverhaal van maken en het is duidelijk dat Hoogmartens het origineel goed bestudeerd heeft. Ze heeft er een verhaal van gemaakt dat nog steeds een uitstekende spanningsboog kent en niet aan betekenis heeft ingeboet.

Het verhaal zelf is nu nog net zo actueel als toen. Ook worden in de populaire cultuur vaak referenties naar het boek gebruikt, terwijl lang niet iedereen het boek kent. Deze versie laat mensen op een toegankelijke manier kennismaken met het verhaal. Wij zijn fan.

Meer recensies van Ingrid Bilardie