Waar is het verhaal?

Ingrid Bilardie 14 januari 2023 Auteur
Een van de mindere verhalen, ondanks het boeiende onderwerp van Paaseiland. Omdat de waarheid over Paaseiland nog lang niet duidelijk is, was het geen slechte keuze om aan alle theorieën aandacht te geven en dat gaat prima via onderzoeker Anthoni(o) op het eiland en Monique in Middelburg in het museum.

Maar Windmeijer verliest zichzelf hier in de geschiedenis en vergeet het verhaal. Voor Anthoni en Monique staat er niks op het spel. Ze zijn een speelbal in de gebeurtenissen en ik zou wel met ze willen meeleven, maar ik geen idee wat ik voor ze moet wensen. De verhaallijnen van de mensen voor wie er wel wat op het spel staat worden bevolkt door de bijpersonen, waardoor je ook daar niet mee kan leven omdat hun achtergronden niet ver genoeg uitgewerkt worden.

Een cliffhanger aan het einde van elk hoofdstuk is een goede oplossing om mij als lezer toch over te halen om door te lezen. Er was telkens de belofte van een verhaal. Helaas, ditmaal kwam het niet.

Die spanning aan het einde van elk hoofdstuk en de verschillende invalshoeken rondom paaseiland, al die verschillende legende's, dat was interessant. De schrijfstijl is heel toegankelijk, dat is prettig als je zo weinig tijd hebt dat je telkens maar een klein stukje kan lezen. Windmeijer heeft een talent om best lastige stukken geschiedenis toegankelijk en boeiend te beschrijven, zodat je begrijpt hoe alles in elkaar grijpt en in het grotere (wereld) beeld past.. Je raakt niet snel de draad kwijt.

Kleine tip voor de auteur: kijk nog eens naar de piramides.

Meer recensies van Ingrid Bilardie