Tweeledig

Ingrid Bilardie 29 november 2022 Auteur
Vertelt de Rosnay uitstekende een familiegeschiedenis? Ja. Carissa, schrijfster, Engelse en Française tegelijk, heeft geen makkelijk leven. Een tragische verlies uit het verleden wordt langzaam onthuld en daarbuiten zien we een Carissa waar verschillende mensen zich zorgen om maken: haar vader, haar broer, haar ex, haar dochter. Meest assertief is de kleindochter, die alle problemen wel even eigenhandig wil oplossen. We zien ook dat een recent probleem haar uit balans brengt, waardoor ze halsoverkop haar huis moet verlaten en nieuwe woonruimte zoekt. Verschillende draadjes blijven uiteindelijk los hangen maar over het algemeen wordt dit deel van het verhaal uitstekend en invoelend vertelt.

En hier wordt het of interessant, of geforceerd. Het recente probleem met de echtgenoot blijkt namens tevens het startschot van de AI lijn. Onder zelfgebouwde tijdsdruk tekent Carissa een contract bij Casa, waardoor ze in het kunstenaarshuis mag wonen. Maar ze voelt zich daar niet thuis. De gedachte dat ze een soort proefkonijn is vat post in haar hoofd. Van deze lijn blijven uiteindelijk zoveel draadjes loshangen, dat een gevoel van teleurstelling niet te onderdrukken is. En dat is jammer, want alle elementen zitten erin en het is een vlot en onderhoudend geschreven boek.

Meer recensies van Ingrid Bilardie