Het spoor bijster

Ingrid 14 maart 2022
Een nieuwe auteur leren ontdekken via een deelname aan een Hebban leesclub is altijd interessant.
Chantal van Mierlo geboren te Boxtel in 1979 verhuisde na haar studie International Business naar Duitsland. Ze werkte er in marketing en pr en was hoofdredacteur van een internationaal customer magazine.
Eerst schreef ze een jeugdboek maar 2016 verscheen haar thriller debuut De Nummers waarmee ze genomineerd werd voor de Hebban Thriller debuutprijs.
Het eerste deel van haar Storytel original Julia Menken verscheen in 2017, gevolgd door twee delen in 2018 en 2020. De serie werd bekroond met de Award van beste Storytel original en vertaald naar het Engels, Spaans en Arabisch. Het eerste deel werd als boek in 2021 uitgebracht onder de titel De Verloren Jongen en wordt hier besproken.
Julia Menken, gedragsdeskundige werkt bij de landelijke eenheid Zoetermeer en legt zich toe aan cold cases maar wordt door haar baas aan een zaak in Arnhem toegewezen waar het verminkte lijk van een vijftienjarige jongen gevonden werd. De officier van justitie had speciaal naar haar gevraagd en we ontdekken dat het verband houdt met een traumatische ervaring uit het verleden. We krijgen mondjes maat details over welke zaak het gaat en begrijpen zo de drijfveer die Julia leidt. Ze wil absoluut niet dezelfde fout maken en de dader opsporen voor hij meerdere slachtoffers maakt. Naast dit opsporingsthema loopt het verhaal van haar familiale problemen. Ze moet man en kinderen meermaals teleurstellen als het laat zal worden of ze weggeroepen wordt. Haar werk is enorm belangrijk voor haar en ze duldt geen tegenwerking.
We volgen het verhaal vanuit haar perspectief en kijken vanop haar schouder mee hoe ze het profiel van de dader opstelt. Het boek leest heel vlot en door de korte hoofdstukken drijft het de spanning op. Heel gedetailleerd en filmisch geschreven waaruit blijkt dat de auteur een goede voorbereiding uitgevoerd heeft. Het verhaal komt waarheidsgetrouw over en laat een indruk na. De gruwelijke beschrijvingen tonen aan dat er nog steeds "zieke geesten" binnen onze maatschappij leven die niet terugschrikken voor sadistische daden.
De auteur heeft er een fan bij en ik kijk uit naar deel 2 en 3 van deze serie.

Meer recensies van Ingrid