Andere kijk op het koloniaal verleden

Ingrid 07 januari 2023
De auteur Leen van den Berg is van opleiding historica en volgde ook een opleiding in de psychoanalytica. Ze schreef eerst scenario's voor film en televisie en jeugdromans maar schakelde over naar romans voor volwassenen. Haar laatste werk is Vuurvader, een Vlaamse historische fictieroman, gesitueerd binnen de setting van Congo-Vrijstaat op het einde van de 19e eeuw.
Het hoofdpersonage Elias Francken verblijft in een weeshuis en volgt onderwijs tot zijn moeder hem komt ophalen zodat hij voor haar kan gaan werken. We krijgen een beeld van het armoedig bestaan van de dokwerkers in Antwerpen die schepen afkomstig uit de kolonie mogen uitladen. De Belgische Werkliedenpartij probeert de arbeiders voor zich te winnen met het oog op het afdwingen van het Algemeen stemrecht. Elias neemt hier niet aan deel omdat hij toevallig opgevangen wordt door August Meersman, die hem overtuigt als zijn assistent mee te gaan naar Congo voor de rubberexploitatie. We krijgen een gedetailleerd verslag hoe de voorbereiding en de bootreis naar Congo verloopt en hoe Elias zich aanpast. Eens ter plaatse komt duidelijk naar voor hoe de plaatselijke bevolking behandeld en uitgebuit wordt.
Als rode draad door het boek is de zoektocht van Elias naar zijn vader, hij heeft weinig details van zijn moeder meegekregen enkel dat het een Deense kapitein was die ook naar Congo voer. Dus bij elke figuur met Deense achtergrond hoopt Elias dat het om zijn vader zou kunnen gaan. Hoe August met Elias omgaat zou men ook als een vader/zoon relatie kunnen beschouwen.
De verteller is de kleinzoon van Elias die het verhaal aan zijn kleinzoon doorvertelt en het boek is zonder een verdeling in hoofdstukken geschreven om te benadrukken dat het een vertelling is. Het is heel vlot leesbaar, gedetailleerd en filmisch geschreven alsof men als getuige de reis en verblijf meemaakt. Het taalgebruik is interessant en heeft een meerwaarde door de typisch Vlaamse uitdrukkingen.
Het boek is een aanrader voor wie geïnteresseerd is in het koloniaal verleden.

Meer recensies van Ingrid