Onverwerkt verleden

Ingrid 13 augustus 2022
Het Deense schrijversduo Kim Faber en Janni Pedersen is met Stikdonker aan hun derde boek toe over de rechercheurs Martin Juncker en Signe Kristiansen. Het boek kan afzonderlijk gelezen worden want voldoende feiten uit het verleden worden meegedeeld om een juist beeld te vormen.
De feiten spelen zich af in en rond de Deense hoofdstad Kopenhagen en de titel en cover van het boek worden mooi beschreven bij het vinden van het eerste slachtoffer. Inspecteur Martin Juncker keert terug om samen met zijn collega Signe Juncker aan deze zaak te werken. Onmiddellijk legt hij een link met een cold case van tien jaar geleden en hij blijft graven naar details die hij toen uit het oog verloren heeft. Signe onderzoekt de moord op een neonazi en als dan de verdachte een familieband heeft met het eerste slachtoffer bundelt ze met Juncker de dossiers. Een volgend slachtoffer bewijst dat het een race tegen de tijd zal worden om de moordenaar te stoppen en als een collega uit het team koelbloedig vermoord wordt, komt de dader wel kort in de buurt van de onderzoekers.
Duidelijk geschreven door journalisten door het gebruik van een filmische schrijfstijl, nuchter met oog voor detail zonder een mening te vormen.
Onderverdeling per dag is een duidelijke richtlijn en geeft de lezer een houvast, op minder dan een maand is het afgelopen. Personages worden met de nodige details voorgesteld zonder langdradig te worden. Hun privé leven komt ook aan bod en vormt een afwisseling met het onderzoek. De spanning wordt opgebouwd door gebruik te maken van korte hoofdstukken en wisseling van perspectief tussen vooral Kristiansen en Juncker zorgt voor de nodige variatie en houdt de vaart er voldoende in.
Dit boek heeft me overtuigd om de andere delen ook te lezen plus hoop ik dat er nog boeken zullen geschreven worden door dit duo. Hopelijk wordt het opgepikt en verfilmd als reeks binnen de categorie populaire Scandinavische misdaadseries.

Meer recensies van Ingrid