Aangrijpend

Ingrid 09 februari 2020
In 2018 las ik het boek "De laatste getuige" van Frank Krake en vond het heel goed, daarom keek ik uit naar zijn nieuwste boek "Hannelore" en kreeg de kans dit binnen een leesclub van Hebban.nl te bespreken. Opnieuw een ooggetuigenverslag waar we kennis maken met Hannelore een sterke vrouw die haar verhaal doet over haar jeugdjaren binnen een sekte.
Wanneer Hannelore drie jaar oud is, komen haar ouders in contact met de religieuze gemeenschap 'de Gemeente Gods" omdat haar moeder geen antwoord meer vindt binnen haar eigen kerk. Aan het hoofd van deze gemeenschap staat Sipke Vrieswijk, die zichzelf benoemde als "profeet van God" maar ontpopte tot een sekteleider. Hij is een charismatisch man die misbruik maakt van de goedgelovigheid van zijn volgelingen. Als gezin moeten ze een deel van hun inkomen afstaan, materiële goederen dienen geschonken of verkocht te worden ten voordele van de gemeenschap alsook erfenissen pikt hij in. Met het geld koopt hij een oud klooster in het Gelderse Velddriel waar de gesloten groep zich gaat vestigen. Hij krijgt openbaringen, houdt urenlange diensten. Samen met haar moeder en jongere zus Noali gaat Hannelore in het klooster wonen maar van een echt gezin kan men niet meer spreken want hij trekt ze uit elkaar, ,net zoals bij andere volgelingen. De profeet geeft hen andere namen, deelt straffen en boetes uit maar houdt hen vooral goed in de gaten. Na verloop van tijd moet de zus Noali het klooster verlaten en wordt ze gelukkig door familie opgevangen. Hannelore wordt opgeleid tot bruid van God en ook hier profiteert de profeet om het meisje net als andere vrouwen en meisjes te misbruiken als vertegenwoordiger van God. Onder invloed van drank en drugs kan hij hen dwingen tot mensonterende handelingen.
Familie probeert hen eruit te halen maar gezien de beslotenheid van het klooster kunnen ze geen contact met hen leggen of beroept hij zich op het feit dat ze zich vrijwillig aangesloten hebben tot de groep. Aangifte bij politie, kinderbescherming of belastingdienst halen niets uit. Wanneer de profeet vermoedt dat hij in Nederland meer weerstand van buitenaf zal krijgen, vluchten ze naar het buitenland, Israël, Zweden en Cyprus. Dankzij de inzet van politie inspecteur Peter Withag kunnen ze toch ontdekken waar de groep verblijft en iets voor haar 18e verjaardag halen ze Hannelore terug naar Nederland. Maar er wacht haar een enorme tweestrijd om te ontdekken wat er tijdens haar jeugd fout gelopen is. Dankzij geduld van haar familie, vrienden en haar huidige echtgenoot ontvangt ze nodige liefde.
Haar getuigenis is een innemend, verbazend en schokkend boek geworden dat me zal bijblijven, gelukkig dat ze de moed had om haar verhaal te doen want dit mocht niet in de doofpot verdwijnen. In het boek werden citaten en foto's opgenomen die een mooie toevoeging vormen.
Respect voor de auteur Frank Krake om dit ooggetuigenverslag in zijn vlotte schrijfstijl tot een boek te gieten. Dit boek is een aanrader en moet gelezen worden om mensen te wijzen op de gevaren van wat macht van woorden met mensen doet.

Meer recensies van Ingrid