Eindeli!jk een antwoord

Ingrid 12 oktober 2019
Het boek Op een dag is de debuutroman van Gytha Lodge en de start van een reeks rond het hoofdpersonage Jonah Sheens. De auteur is een bekroonde schrijfster van toneelstukken en videogames. Ze studeerde Engels in Cambridge en startte haar carrière als teamleider van een copy writersteam.
Het boek start met de vondst van een lijk in een bos en onmiddellijk wordt de link gelegd met een coldcase van 30 jaar geleden. Een groep schoolvrienden kampeerden toen in het bos en als ze 's ochtends wakker worden, bleek de jongste van de groep Aurora verdwenen. Nooit werd een spoor van de tiener gevonden ondanks uitgebreid onderzoek. Jonah Sheens en zijn team worden belast met oplossen van de zaak na de toevallige vondst van het lijk. Hij kende in 1983 de tieners persoonlijk want zat op dezelfde school en kampt duidelijk met een geheim dat zijn oorsprong vond in dezelfde periode.
Het boek draait tussen de oorspronkelijke misdaad in 1983 met behulp van flashbacks en 30 jaar later waar de rechercheurs de ondertussen volwassen tieners aan de tand voelen om de dader te ontmaskeren. Het is een verschroeiende, psychologische, boeiende roman waar men letterlijk in het verhaal gezogen wordt alsof men op de plek als toeschouwer staat. De angst is voelbaar bij iedereen van de vriendengroep als het lichaam ontdekt werd want maakt het resultaat hen schuldig aan verwaarlozing of moord? De zo hechte groep van in het begin durft uiteindelijk iedereen in een slecht daglicht te plaatsen om zijn eigen persoon te redden. Het verhaal verloopt niet snel maar door het trage ritme wordt elke aanwijzing zorgvuldig ontdekt en dieper onderzocht. De ondervraging van de vrienden is als een schaakspel en Jonah kijkt uit wie zich uiteindelijk schaakmat zet. Het team werkt samen onder leiding van Jonah maar hij zou liever alles zelf oplossen. We krijgen af en toe details uit zijn privé leven maar die wordt niet verder uitgewerkt, misschien in de volgende delen van de reeks. Het boek blijft spannend tot op het einde, als lezer ontvangt men telkens nieuwe details die het licht op een andere persoon richten.
Vooral tijdens de dialogen van het politieverhoor merkt men dat de auteur een toneelschrijfster is, elk woord is belangrijk evenals de reactie of houding van de personages. Het gedetailleerd omschrijven vindt haar oorsprong in haar voorliefde voor videogames.
Rond de figuur Jonah Sheens kunnen nog romans geschreven worden en ik kijk uit naar het tweede deel van de serie.

Meer recensies van Ingrid