Spannend met verrassend einde

Ingrid Verschelling 02 januari 2020
Give me one name. One person – and I will make them disappear.

Op 20 december was er op drie verschillende tijdstippen de gelegenheid om gedurende 29 seconden het ebook 29 seconden van T.M. Logan te downloaden. Was een leuke actie van uitgeverij Ambo| Anthos. Greet Braem van het Thriller Café wilde daar meteen een duimpjesverslag aan vastknopen voor in januari 2020. Via haar oproep hebben velen zich laten verleiden om mee te doen. Nou, deelnemers genoeg! Zelf heb ik nog niets van deze schrijver gelezen, dus ben best nieuwsgierig of het net zo spannend is als op Goodreads wordt verteld.

Tim M. Logan (1975) werd geboren in Berkshire en studeerde in Londen en Cardiff voordat hij journalist van de nationale krant werd. Hij kwam in de communicatiesector terecht en schrijft momenteel fulltime. Hij woont in Nottinghamshire met zijn vrouw en twee kinderen. Zijn debuut kwam uit in 2017. Zijn boeken worden nu gepubliceerd in veertien landen, zoals VS, Zuid- Korea, Italië, Spanje, Portugal, Polen, Hongarije, Servië, Roemenië en Nederland.

Dr. Sarah Haywood is een jonge academica. Ze heeft twee kleine kinderen. Haar man is even buiten beeld. Zij heeft veel moeite gedaan om een goede docent en onderzoeker te worden, terwijl ze ook nog kinderen had. Nu heeft ze nog geen vaste aanstelling, waar ze al een tijdje op hoopt. Echter Professor Alan Hawthorne vertelt haar, dat ze nog geen vast contract krijgt als ze niet volledig toegewijd is. Dat houdt in ook aan hem. Sarah weet precies wat hij van haar verwacht om haar vaste aanstelling te krijgen. Haar situatie wordt steeds penibeler. Sarah en een collegaatje hadden al regels opgesteld om nooit alleen met hem te zijn om zichzelf te beschermen. Dan komt er iemand op haar pad als ze een meisje redt uit een gevaarlijke situatie. Ze krijgt het aanbod om één naam te noemen en die zal verdwijnen… Er gebeuren dingen, die ze niet terug kan draaien. Haar situatie wordt steeds moeilijker en gevaarlijker. Het was een deal met de duivel. Hoe gaat zij dit oplossen?

Sarah heeft drie keuzes: weggaan, zich aanpassen of er iets aan doen. Zij kiest het laatste. Zelf heb ik daar ook mee te maken gehad. Was dan wel geen seksuele intimidatie, maar wel zgn. kindermishandeling, terwijl ik juist een kind uit de klas probeerde te beschermen, die steeds werd gepest. Nu zou ik misschien de strijd aangaan, maar toen heb ik anders beslist.
De plot is een actueel thema. Net gelezen over de universiteit van Leiden, waar een angstcultuur zou heersen. Drie hoogleraren pedagogiek zorgden voor een decennialange cultuur van intimidatie.

29 seconden van T.M. Logan is een spannende psychologische thriller, waar het draait om seksuele intimidatie. De spanning is goed opgebouwd. Je wil steeds weten hoe ze zich hier uit zou redden, wat een hopeloze zaak lijkt. Er zijn verschillende plotwendingen, zodat het einde toch nog onverwacht en verrassend is. Het verhaal is origineel, want het is anders dan een standaard thriller. Het is geschreven in korte hoofdstukken, chronologisch en steeds uit het perspectief van Sarah verteld. De schrijfstijl is pakkend. 29 seconden is een spannende psychologische thriller, die een aanrader is om te lezen. Nu ook wel benieuwd naar zijn andere boeken, Leugens, zijn debuut, waar al meer dan 350.000 exemplaren van verkocht zijn en zijn nieuwe boek De vakantie, die in juli 2019 in Engeland is uitgekomen en daar tien weken in de Top tien best verkochte boeken stond.

Meer recensies van Ingrid Verschelling