Zo goed voorgelezen door Hilde Heijnen!

Ingrid Verschelling 24 februari 2020
Ik houd van historische romans en wilde een boek lezen over de Middeleeuwen voor de Hebban Reading Challenge. Toen bleek, dat Margaretha van Male in mijn stamboom zit. Toen werd ik nog nieuwsgieriger. Ik heb het boek Jonkvrouw geluisterd met 8 compact discs, wat ongeveer 8 uur en 30 min. luisterplezier opleverde. Het was wel lastiger om de vaart in het verhaal te houden met de CD’s, omdat ik het alleen op de pc kon beluisteren.

'Jonkvrouw' van Jean-Claude van Rijckeghem en Pat Van Beirs gaat over het leven van Marguerite van Male, de dochter van de graaf van Vlaanderen. Ze woont in het kasteel van Male dichtbij Brugge. Ze is de enige dochter en erfgename van Lodewijk van Male en Margaretha van Brabant. Ze moet daarom een passend huwelijk sluiten. Marguerite is veertien en een half. Ze droomt van een ridder op het witte paard, maar de ridders die ze ontmoet vindt ze maar stom en zijn niet tegen haar opgewassen. Ze is herhaaldelijk de speelbal van de huwelijkspolitiek van haar ouders en familieleden. Marguerite is daar helemaal niet gelukkig mee. Ze vecht voor haar eigen geluk. Ze vindt altijd wel een list om ergens onderuit te komen. Haar vader wilde een band met Engeland. Frankrijk en Engeland streden met elkaar om de controle over de wol- en lakenhandel. Engeland exporteerde veel wol naar Vlaanderen. In Vlaamse steden als Gent en Brugge werd de wol gebruikt om laken te produceren. Het voorgenomen huwelijk met Edmond van Engeland heeft ze kunnen voorkomen door een brief aan de Paus te schrijven. Ze bleken neef en nicht in de vierde graad te zijn, dus mochten ze niet met elkaar trouwen.

Ik heb genoten van deze jeugdroman. De 14de eeuw is een tijd, dat mannen het voor het zeggen hebben. Marguerite laat niet met zich sollen. Ze leert paardrijden als een man en leert zwaardvechten. De schrijvers laten Marguerite in de ik-vorm vertellen, van haar geboorte tot haar 15e levensjaar. Ze vertelt, dat ze geen schoonheid is. Ze is een rebels meisje en haalt kattenkwaad uit met de jongens om haar heen. De roman Jonkvrouw is meermalen bekroond. De roman is fictie, maar heel wat gebeurtenissen uit het vroege leven van de gravin, zoals haar verloving met Edmond van Engeland en haar huwelijk met haar achterneef Filips van Rouvres zijn in de roman verwerkt. De aanbevolen leeftijd voor Jonkvrouw is 14 - 17 jaar, maar zeker ook heel leuk voor volwassenen. Het boek is ontzettend goed voorgelezen door Hilde Heijnen. Dat heeft echt een toegevoegde waarde. Ook dat het in het Vlaams wordt voorgelezen.

Hoe het met Marguerite afloopt, staat niet in de roman, maar weet ik wel, want ze staat in mijn stamboom. Marguerite en ook haar nieuwe man met wie ze trouwt als ze 19 jaar is, hebben dezelfde voorouders als ik. Ze krijgt met haar nieuwe man acht kinderen.

Meer recensies van Ingrid Verschelling