Prachtig debuut

IsaBo 29 augustus 2021
Deze recensie is eerder verschenen op https://isaboblog.com. Iris heeft een aantal foto’s gevonden in een sigarenkistje en besluit op zoek te gaan naar de rechtmatige eigenaar. Ze plaats een advertentie in de krant, waarna Victoria deze niet veel later onder ogen krijgt. Ze besluit contact op te nemen met Iris en haar het verhaal achter de foto’s te vertellen. Nadat zij jaren gezwegen heeft, heeft zij besloten dat het hoog tijd wordt dat ze de waarheid aan het licht brengt.

Het schuilhuis is een spannende, meeslepende roman, die ervoor zorgt dat je van begin tot eind op het puntje van je stoel zit. Iris en Victoria spelen de hoofdrollen, en gedurende het verhaal wisselen we tussen de perspectieven van deze twee vrouwen. Met Iris beleven we het verhaal in het heden, en met Victoria reizen we af naar 1944.

Iris en Victoria zijn beide sterke, onafhankelijke vrouwen die weten waar ze voor staan en niet bang zijn om hun mening te delen. Dat deze eigenschappen niet altijd gewaardeerd worden door de omgeving, zijn zowel in het heden als in 1944 obstakels voor de vrouwen. Gedwongen door de omstandigheden en de situatie waarin zij zich bevinden, moeten zij keuzes maken die hen in gevaar brengen. Verdriet, bedrog en verraad zijn belangrijke thema’s, maar ook vriendschap, passie en liefde spelen een grote rol.

De schrijfstijl van Rachel van Charante is heel vloeiend en prettig leesbaar. Ze weet twee heel verschillende personages neer te zetten, die toch veel met elkaar gemeen hebben en ondanks het leeftijdsverschil een bijzondere band opbouwen. Tijdens het lezen kon ik de setting van het verhaal voor mijzelf perfect visualiseren, wat het verhaal heel echt en puur maakte. Het ging onder mijn huid zitten en ik leefde mee met de hoofdpersonen en hun emoties. Het verhaal heeft mij geraakt en geboeid tot de laatste bladzijde.

Ik twijfel er niet aan dat we nog veel van Rachel zullen horen en ik kan niet wachten om haar volgende boeken te mogen lezen.

Meer recensies van IsaBo