Recensie: De Italiaanse droom - Jo Thomas

Iselleleest 09 februari 2024
Als Ruthie wakker wordt na een wijnovergoten avond met vriendinnen, wacht haar naast een kater een verrassing: ze heeft in haar dronken bui een bod gedaan op een Italiaanse boerderij en het bod is geaccepteerd! Ruthie heeft net een nare relatiebreuk achter de rug en slaapt tijdelijk bij haar moeder op de bank. Misschien is deze nieuwe uitdaging wel precies wat ze nodig heeft.

Vol goede moed arriveert ze in Zuid-Italië, maar een vervallen olijfboomgaard runnen blijkt nog niet zo eenvoudig en haar temperamentvolle buurman en zijn familie maken het er niet makkelijker op.

Het leven kan veranderen met een enkele muisklik maar liefde, vriendschap en olijven hebben tijd nodig om te groeien. Kan Ruthie haar verleden achter zich laten en la dolce vita vinden?

'Het enige waar je aan het einde van je leven spijt van hebt, zijn de dingen die je niet gedaan hebt.'

De prachtige cover - en de olijftakken op de schutbladen - brengen je helemaal in Italiaanse sferen. Over smalle slingerweggetjes in een Fordje Ka (it brings back memories) aan de zijde van Ruthie. Ze brengt ons naar Masseria Bellanouvo, in Apulië, waar we al snel kennismaken met Marco. Marco Bellanouvo. Verrassend aantrekkelijk, lang, gladgeschoren én met een olijfkleurige huid.
Ruthie vergelijkt hem met koffie. Het ruikt lekker en is prima in kleine doseringen, maar haar hart gaat ervan bonzen. En de interactie tussen die twee gaf míj energie, als een shot cafeïne. Ik ben namelijk gék op de Enemies to Lovers-trope. Maar helaas raakte dat effect, naarmate het verhaal vorderde, wel een beetje uitgewerkt.

Net zoals Ruthie moest wennen aan haar leven in Italië, moest ik aan Ruthie wennen. Ze zat iets te veel in de slachtofferrol. Ze praatte veel, maar luisterde niet écht naar wat een ander tegen haar zei. Ze vulde dingen in en daar had ik wat moeite mee, waardoor ik niet echt met haar kon meeleven.

'Alles wat goed is, heeft tijd nodig.'

Gelukkig las het verhaal wel vlot en je waant je als lezer echt in Italië. Het is een verhaal over luisteren naar je hart en op zoek gaan naar je toekomst. Soms is een beetje zon en dolce vita precies wat je nodig hebt. ***

Meer recensies van Iselleleest