Recensie: Niets is waar - Lisa Jewell

Iselleleest 03 maart 2024
Podcastmaker Alix Summers ontmoet tijdens haar verjaardagsfeestje in een pub Josie Fair. Toevallig is zij die dag ook jarig en zijn ze precies even oud. Een paar dagen later lopen Alix en Josie elkaar opnieuw tegen het lijf, voor de school van Alix’ kinderen. Josie heeft haar podcast geluisterd en denkt dat ze een interessant verhaal voor Alix heeft.

Alix stelt een proefinterview voor. Josie blijkt een complex verleden te hebben, en hoewel ze Alix een ongemakkelijk gevoel geeft, kan die het toch niet laten om dieper te graven. Zo ontdekt ze dat Josie enkele duistere geheimen verbergt. Voor ze het weet is Josie haar leven binnengedrongen – evenals haar huis. Pas dan begint ze zich af te vragen: wie is Josie Fair? En wat heeft ze gedaan?

'De dood is een radicale breuk.'

344 bladzijden.

Tik tak. Tik tak.
Tussen het begin en het einde van dit verhaal.

Tik tak. Tik tak.
Een verhaal dat aanvoelt als een tikkende tijdbom. Een tikkende tijdbom die ieder moment af kan gaan.

Een toevallige ontmoeting tussen Alix Summer en Josie Fair is het moment waarop de lont van de tijdbom vlam vat. Een smeulende vlam die millimeter voor millimeter afstevent op een catastrofale afloop. Maar wíé stak de lont aan?

In een proloog en vier delen volgen we twee tegenpolen. Twee vrouwen die niet meer van elkaar kunnen verschillen, maar die tóch iets gemeen hebben. Ze zijn even oud én jarig op dezelfde dag. Het is de aanleiding voor de podumentaire 'Hoi, ik ben tegelijk met jou jarig'. Een combinatie van een podcast en documentaire waarin Josie Fair haar bizarre verhaal zal onthullen.

'Wat is er toch mis met dat soort mensen? Nee, echt. Wat is er verdomme mis met sommige mensen?'

Haar bizarre verhaal waarbij je aan alle kanten merkt dat er iets niet klopt. Tussen de regels door vóél je dat er iets groters achter zit, iets duisters en briljants. Geheimen. Een web van leugens. Én creatief omgaan met de waarheid. Ze zorgen voor een unheimlich gevoel.

Dit verhaal is intrigerend, fascinerend en uiterst zorgwekkend. Een absolute pageturner. Is Josie Fair een pathologische leugenaar óf spreekt ze de waarheid? ****

Meer recensies van Iselleleest