Een diens staart vangende hond

marcel hoekstra 14 juni 2020
'Dit is Frank', zei de redder. (..) 'Ik heb hem een paar jaar geleden uit het asiel gehaald. Hij heeft een afwijking waardoor hij de hele dag dit soort rondjes om zichzelf draait. Hij deed me denken aan het Guggenheim.'(..).
"Sinds gister ben ik begonnen je te volgen. Ik voelde me verantwoordelijk voor de consequenties, zie je."

De consequenties verhaalt naar eigen zeggen over het leven van de jonge kunstenares Minnie Panis: "(..) een kunstenares die werd gevolgd door een fotograaf die zonder het te weten de vader was van het kind in haar buik, en het archiveerde voordat het goed en wel ter wereld was gekomen."
De consequenties verhaalt over perspectivisch zien, gezien worden en gezien zijn. En over wat daarvan het leven zelf is en wat kunst. Of beide. Wat daarvan kenbaar, geheim en ongrijpbaar is, maar ook over door het ijs gezakt zijn en het leven daarvoor en daarna.

Arvo Paert schreef Spiegel im Spiegel; een compositie voor viool en piano, in 1978. Een langzaam, meditatief, ook wel als minimalistisch aangeduid werk. Een mystiek geïnspireerd werk, ook.
Tijdens het lezen van Nina Weijers' De consequenties heb ik vaak aan het stuk gedacht en het boek deed het me een aantal keren ook daadwerkelijk afspelen.

Weliswaar is De consequenties geen minimalistische vertelling, maar het heeft wel elementen die aan minimalisme verwant zijn: repeterende voorvallen; terugkerende verschijningen; verplaatsingen; circulair en lineair tijdsverloop tegelijkertijd; een melancholische, kalme en vaak ook berustende cadans, en de terugkerende gezeglijkheid van het uiteindelijk niet uitgesprokene.

De consequenties is in mooi opgetrokken zinnen en pakkende perspectiefwisselingen geschreven literatuur: een belangrijk boek.

Titel: De consequenties
E-book 2009 (oorspronkelijke uitgave 2006)
ISBN 978 90 254 4293 4 | 254 pag.
Auteur: Nina Weijers (Nijmegen, 1987)
Uitgever: Atlas Contact

Meer recensies van marcel hoekstra