Westerbork Hel en Hemel ineen.

Jacob Pol 01 februari 2024
Westerbork. Een luid bekend klinkende naam die de hel in zich herbergt en de hemel ontdoet van al zijn illusies en verbeelding. Frank Westerman is een meester in het bijeen brengen van uiteenlopende lijkende verhalen tot een prangend geheel. In zijn boek ‘De Kosmische Komedie’ laat hij je volop genieten van de sterren, het gaan naar de Maan en de ondernemende reizen naar Mars wat hij feilloos verbindt aan de radiotelescopen en hun wereldse uitbreiding, in Westerbork met de ruim honderdduizend Joden die vanuit dit kamp bijna allemaal direct de gaskamers in het Oosten ingingen. Astronomie. Wie naar de sterren gaat kijken gaat volgens hem ook anders naar de aarde, naar zichzelf kijken, de sterren worden zo een spiegel voor de mens en zij die buiten de dampkring zijn geweest verklaren allemaal hoe nietig wij de mens zijn, een gevoelde ervaring die mensen eveneens overkomt hoog in de bergen of midden op de eindeloze lijkende oceanen. Westerman weet knap te verbeelden en dit te beschrijven waarbij laat zien hoe dicht die radiotelescopen, waarmee we mede op zoek zijn naar anderen in de ruimte, het is onvoorstelbaar dat wij de enigen zouden zijn in die immense en steeds verder uitdijende ruimte, naast het vroegere spoor staan, door de Nazi’s cynisch “Himmelfahrtallee” genoemd, waarmee al die mensen naar de hel werden vervoerd. Westerbork, Hooghalen, het fluisterbos waar die beide stukken Hemel en Hel zijn terechtgekomen die Dante in zijn boek ‘De Goddelijke Komedie’ verbond en die Galileo zoals Westerman laat zien voor immer voor de mens verbrak waarmee God, het spirituele verdwenen, de onttovering van de wereld begonnen en een leegte bij de mens achterlieten die nu voor deel wordt ingevuld met de eindeloze lijkende zoektocht door de ruimte op zoek naar … . Hoog-Laag, Goed-Kwaad, we hebben deze polen om te kunnen stralen om verhevenheid en laagheid te kunnen onderscheiden vandaar dat God niet zonder de Duivel kon. Westerman laat zien hoe vredig de ruimtevaart zich ontwikkelde na de koude oorlog en hoe Mars in het vizier kwam om mogelijk de mens te redden van de puinhoop die hij hier op aarde heeft gecreëerd ware het niet dat er met de opkomende ruimtevaartlanden India, China en Europa met de oude partijen de Verenigde Staten en Rusland nu vijf landen strijden om wie het eerst, het snelst, het … . Dit naast de miljardairs die hun eigen projectjes hebben als Musk en Bezos. Het Universum blijft de mens prikkelen, uitdagen naast dat mystiek zich niet dood laat verklaren noch door algoritmes of waarnemingen. Frank Westerman heeft wederom een heerlijk boek geschreven die als oud journalist weet hoe je verhalen kunt verbinden tot een heerlijk lezend samenhang waarin je je lekker kunt onderdompelen en mijmeren over hoever de mens ooit zo kunnen reiken of vernietigen.

Meer recensies van Jacob Pol