Doet me snakken naar meer Grishaverse, maar tegelijk de perfecte afsluiter

Janne Janssens 22 juli 2021 Auteur
Bedankt aan Blossom Books en L&M Books voor dit recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt mijn leeservaring en recensie in geen enkel opzicht.

Leigh Bardugo is één van mijn grootste inspiratiebronnen als wannabe fantasy auteur. Elke auteur heeft wel een sterke kant: wereldopbouw, personages, plottwists... Bardugo is ijzersterk in alle aspecten van verhalen vertellen. Ook met HET OORDEEL VAN DE WOLF, al het negende boek in het Grishaverse universum, stelt ze niet teleur. Negen boeken later ben ik de serie nog steeds niet beu (en ik moet toegeven dat ik zelden lange series uitlees...). Fingers crossed dat er tegen alle verwachtingen in, Bardugo ons toch nog verrast met nog een Grisha boek!

We volgen voornamelijk drie personages: Nikolai, Zoya en Nina (dezelfde als in het eerste deel van de duologie DE VERMINKTE KONING en met wie je reeds kennis hebt gemaakt als je de SHADOW AND BONE trilogie en/of SIX OF CROWS duologie hebt gelezen).
Laat hen nu net drie van mijn favoriete personages in de gehele Grishaverse serie zijn! Naast hun perspectief zijn er ook enkele hoofdstukken vanuit het perspectief van andere personages die een grote invloed op het verhaal hebben, maar deze houd ik nog als verrassing voor jullie.

Die drie hoofdpersonages hebben een zeer sterke ontwikkelingsboog in deze duologie. Op het einde van het tweede boek zijn ze niet meer dezelfde personen als in het begin van het eerste boek en tegelijk blijven ze hun eigen individuele, herkenbare karakter hebben waarvan jij als lezer zo van bent gaan houden.
Ook personages uit SHADOW AND BONE en SIX OF CROWS maken af en toe een intrede. Het was erg fijn om hen terug te 'zien' en te ontdekken hoe hun levenspaden intussen gelopen zijn.

Dan moeten we het nog even hebben over dat meesterlijke talent van Bardugo: plottwists. Als je denkt dat je Bardugo's listen doorhebt, dan ben je verkeerd. Zij is de koningin van de plottwists. Er gaat zelden een hoofdstuk voorbij of ze heeft je alweer voor de gek gehouden. Deze opeenvolging van plottwists zorgde ervoor dat ik het boek niet kon wegleggen en er echt doorheen vloog. Wel een beetje jammer, want ik had graag meer tijd in deze wereld doorgebracht. Maar zou ik ooit klaar zijn om afstand te nemen van het Grishaverse universum? Ik geloof het niet.

HET OORDEEL VAN DE WOLF doet me snakken naar nog meer Grishaverse, maar is tegelijk de perfecte afsluiter van de gehele serie.

Meer recensies van Janne Janssens