Een detective met een modern jasje

Jeanet 22 december 2020 Boekverkoper
De schaduw over de school is het derde deel van de Islasec detectives onder pseudoniem van auteur Kevin de Haan. Alle delen spelen zich af in de Achterhoek waar de volksverhalen nog net zo belangrijk zijn als in IJsland waar hoofdpersonage Laufey Gísladóttir geboren is. In haar pubertijd is ze bij haar tante in de Achterhoek gaan wonen.

Dit derde deel gaat over een internationale particuliere school in Lochem. Het Ddos-systeem van school wordt regelmatig aangevallen en er gebeuren af en toe dingen die niet door de beugel kunnen. Er wordt gesproken over een verhouding tussen een leerling en een leraar, maar ook over pesterijen. De school beslist om een beter beveiligingssysteem op poten te zetten en nodigt daarvoor Laufey uit. Laufey heeft een eigen beveiligingsbedrijf Islasec, waar Niels werkzaam is als IT specialist. Als bij haar vorige werknemer iemand vermoord wordt op een feest en later op school een tweede moord plaatsvindt, vraagt ze zich af of het iets met elkaar te maken heeft.

Het is vanaf het begin spannend en je wilt door blijven lezen omdat je te weten wilt komen hoe het precies zit. Ook is het fijn om bij elk boek een stukje meer over Laufey te weten te komen. Ik geniet van het samenspel tussen Laufey en Niels ze kennen elkaar zo goed en dat merk je aan alles. Zoals ze op elkaar ingespeeld zijn maar ook boos op elkaar kunnen worden. Fijn ook dat het geen perfecte personen zijn, Laufey heeft nog het één en ander te verwerken en stort zich op het werk en Niels heeft straat/pleinvrees. Er spelen meerde zaken waardoor het verhaal boeiend blijft om te lezen. Soms dacht ik dat komt wel even goed uit of dat is toevallig, maar dat werd rechtgetrokken in het verhaal en daardoor blijft het allemaal heel geloofwaardig. Ook speelt er nog een ander verhaal af in het buitenland, dit maakt het nog interessanter ben benieuwd of we daar nog meer over te lezen krijgen in een volgend deel, want die komt er volgens de auteur. Ik kijk er al naar uit.

Een echte aanrader als je van detectives houdt, maar dan wel met een modern jasje want zonder IT specialist Niels zou het boek niet half zo leuk zijn.

Meer recensies van Jeanet