Een leven als een avonturenroman

Jeanet 25 november 2019 Boekverkoper
Wilbur Smith is op 9 januari 1933 geboren in Noord-Rhodesië, het tegenwoordige Zambia. Tijdens zijn werk bij de Rhodesische belastingdienst schreef hij het boek Het goud van Natal, wat later de titel Als de leeuw zijn prooi slaat kreeg en een bestseller werd. Doordat het boek zo goed liep, gaf hij zijn baan bij de belastingdienst op en werd fulltime schrijver.
Zijn eerste vier boeken werden goed verkocht en ontvangen, maar waren verboden in de meeste Afrikaanse landen, omdat men de teksten te opruiend vond. Elf jaar na publicatie werd in Zuid-Afrika Het goud van Natal vrijgegeven en tien maanden later De laatste trein (Wilburs tweede boek).
De auteur woont met zijn vrouw in Londen en heeft meer dan 40 boeken geschreven, waarvan vier series en een aantal standalones. Luipaardrots is zijn biografie.

In Luipaardrots beschrijft de auteur niet zo zeer zijn familieleven, maar meer hoe hij er toe gekomen is om boeken te schrijven. Dit wordt gedaan aan de hand van waargebeurde verhalen, waardoor je soms denkt dat je een roman aan het lezen bent. Het lijkt af en toe één grote avonturenfilm, zoveel als Wilbur Smith meegemaakt heeft, als je het zo achter elkaar leest.

Luipaardrots is zeer leuk om te lezen vooral als je al meerdere boeken van hem gelezen hebt, omdat het achtergrond informatie geeft, hoe hij er toe kwam om een boek te schrijven. En soms ook wie er als voorbeeld heeft gediend voor een seriepersonage. Dit geeft zeker een meerwaarde aan de boeken van Wilbur Smith.

Een mooie quote uit het boek is:

“Ik stop pas met schrijven als ik stop met ademhalen en ik denk dat het deksel van de doodskist zelfs dan nog krakend opengaat en er een benige klauw tevoorschijn komt die nog even 'einde' schrijft”

(Laten we maar hopen dat dit nog lang duurt)

Meer recensies van Jeanet