Hard en meedogenloos

Jeanet 03 augustus 2021 Boekverkoper
Onder schot is het eerste deel van de spionage actiethriller reeks: The Gray man geschreven door de Amerikaanse auteur Mark Greaney. Hij heeft in Amerika in 2015 de vierde thriller met The Gray man als hoofdpersonage geschreven. Ook is hij bekend als co auteur van Tom Clancy en mag hij na de dood van Clancy de Jack Ryan serie voortzetten.

Courtland Gentry heeft jarenlang als geheim agent gewerkt bij de CIA in diverse landen en daar dankt hij dan ook zijn naam “the Gray man” aan. Hij voert zijn opdracht uit en verdwijnt dan weer een tijdje van de aardbodem. In binnen en buitenland heeft men respect voor hem. Dan begaat hij een “fout” door goed te doen en heeft men het op hem voorzien, hij moet alles op alles zetten om in leven te blijven. Zelfs zijn eigen team keer zich tegen hem.

Het is een echte (spionage) actiethriller, hiermee bedoel ik dat je van de ene actie over gaat naar de andere actie. Het speelt zich in diverse landen af. Het verhaal leest prettig en is goed te volgen.

De acties worden goed en duidelijk omschreven. Sommige scènes zie je zo voor je ogen afgespeeld worden en dit is niet altijd een prettig gezicht. De hoofdstukken zijn goed afgerond met af en toe een cliffhanger waardoor je toch nog weer een hoofdstuk verder wilt lezen. Het is gelijk vanaf het begin spannend, of het altijd geloofwaardig is, nee, maar dit stoort ook niet omdat het natuurlijk een actiethriller is en Court komt ook niet ongeschonden uit de strijd.

Je leert Court in dit eerste deel voldoende kennen, toch zou ik hem graag beter willen leren kennen en kijk dan ook uit naar de vertaling van het tweede boek. Hij is niet alleen een moordmachine maar heeft gelukkig ook menselijke trekjes.

Een aanrader voor degene die van hard en meedogenloos houden.

Meer recensies van Jeanet