Gemis bespreekbaar maken

Jeanet 25 november 2021 Boekverkoper
Voor opa is het debuut van Claudia Nolasco Diniz. Het verhaal is opgedragen aan haar neefje Antonio en haar zus Katia. Naast het schrijven runt ze samen met haar man Bruna Landsmeer.

De kinderen in de klas van juf Suzy mogen een tekening maken voor hun opa en degene die de mooiste tekening heeft gemaakt, mag deze in de klas uitdelen aan zijn of haar opa. Iedereen is enthousiast behalve Antonio. Wat is er aan de hand?

Het is een leuk, droevig maar ook positief verhaal. Er zitten vele thema's in. De tekeningen zijn ruw geschetst/ingekleurd op de linker pagina. Op de rechter pagina, zijn kleine deeltjes uit de grote tekening gehaald en om een grote tekstballon geplaatst, die ook op elke pagina een andere kleur heeft. Dit is heel speels.

Het verhaal was mij eerst niet helemaal duidelijk betreffende de tekening van Antonio, dit zou iets duidelijker geschreven kunnen worden. Maar de boodschap is wel duidelijk: gemis bespreekbaar maken. En er zijn nog wel meer thema's uit te halen, en dat maakt dat het een interessant boek is. Het einde is ontroerend. Een boek voor kinderen vanaf een jaar of vier.

Meer recensies van Jeanet