Een prachtig debuut

Jeanet 02 december 2022 Boekverkoper
Wat een prachtig debuut gebaseerd op de levensverhalen van de grootouders van de auteur.

Jaap Brouwer is geboren in 's-Gravenhage in 1912, en maakt een familiedrama mee. Als hij door deze omstandigheden in een gesticht terecht komt, wordt hij aandachtpupil van pater Postma.
De tweede verhaallijn gaat over Pippa Kurz, zij is in 1913 in Wenen geboren en komt als achtjarig meisje naar Nederland om aan te sterken. Zij komt in 's-Gravenhage terecht bij een liefdevol logeeradres.
Als de levens van Pippa en Jaap elkaar kruisen voelen ze zich tot elkaar aangetrokken. Beiden hebben nogal wat meegemaakt, Jaap worstelt met zijn gevoelens en geheimen. Pippa laat alles bij wat het is en komt niet voor zichzelf op, zou deze liefde blijvend zijn? Er zijn al snel meerdere monden te voeden en ze hebben het niet ruim.

Het verhaal wordt vanuit Jaap en Pippa geschreven, hier wordt ook duidelijk bij vermeld wanneer het zich afspeelt. Het verhaal is goed te volgen en je leeft erg met de personages mee. Jacqueline kan de omstandigheden en de gevoelens van de personages goed weergeven. Echt zeer goed gedaan. Je wil je met de personages bemoeien en dat is een teken dat je met ze meeleeft.

Een prachtig debuut van Jacqueline van Zwieteren en ik kijk uit naar haar volgende boek.

Meer recensies van Jeanet