Stilleven

Stilleven is het thriller debuut van Marieke Damen..en wat voor een! Marieke Damen (Doetinchem, 1976) begon tijdens een sabbatical in het buitenland met schrijven.

De cover maakt het dat je in de winkel het boek al zou oppakken en de achterflap wilt lezen.
Het verhaal gaat over 2 zussen die elkaar beloven altijd bij elkaar te blijven. Ze komen uit een achterstands wijk, waar ze door hun vader mishandelt worden. Ook hun moeder laat hen in de steek doordat ze niet anders kan. Stilleven vertelt het verhaal van een jong meisje dat tot waanzin wordt gedreven. Hoeveel kan een kind van 10 jaar aan? Vreselijke gebeurtenissen die een inpakt op je hebben als kind. Gelukkig heeft Monica haar uitlaat klep…..tekenen en schilderen.

Het boek is met korte hoofdstukken en een vlotte schrijftaal zo geschreven dat je maar door wilt blijven lezen. Het boek is spannend, maar op een andere manier, geen moord en doodslag, maar meer een psychische spanning. De afwisseling tussen de hoofdstukken van 1998 naar 2020, maakt dat je beetje bij beetje door hebt wat er gaat gebeuren. Toch had ik het einde zo niet aan zien komen.
Het boek was moeilijk weg te leggen.

Meer recensies van Jet Spanjersberg