Doelwit Åland

Een Jacob Noordland Thriller

Deel 1

Auteur:

Jaap Jonker

(1956) begon zijn carrière als stuurman bij de koopvaardij en als operationeel officier bij de Koninklijke Marine. Daarna heeft hij tot aan zijn pensioen in 2022 gedurende vele jaren diverse internationale functies bekleed bij een Nederlands defensiebedrijf. Jaap schrijft ook korte spannende verhalen en thriller novelles. Vanaf najaar 2023 woont Jaap met vrouw en hond op Åland.

Wijze van lezen:

Recensie exemplaar ontvangen van uitgeverij Letter Rijn in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: LetterRijn

Genre: actie thriller

Cover en flaptekst:

Een schitterende lucht met grijze wolken gemengd met blauw en diverse kleuren geel boven een sneeuw landschap dat Scandinavisch aan doet.

De flaptekst is informerend en indrukwekkend.

De auteursfoto en informatie vind ik een waardevolle toevoeging.

De kaart met daarop een deel van Finland, Zweden, de Baltische staten en Rusland vond ik een waardevolle visuele toevoeging.

Mooie tekst:

Het is verstandiger om een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis.

Lao-Tse (+-600v.C.)

Het verhaal:

Winter 2018. De Nederlandse hoofdinspecteur Jacob Noordland hoopt op een witte en rustige kerstvakantie op de Finse Åland eilanden, middenin de Oostzee. Het sneeuwt er inderdaad en koud is het ook. De rust is echter ver te zoeken. Door de contacten met zijn Ålandse collega Eeva Loitonen raakt hij diep betrokken bij een lang voorbereid Russisch plan om deze strategisch gelegen eilanden te annexeren. Dit culmineert in een stormachtige januarinacht vol actie op zee en op land en in een opwindend begin van 2019. Lukt het Jacob en Eeva, geassisteerd door eenheden van de Finse grenswacht, om te voorkomen dat Åland wederom onder Russisch bestuur komt te staan?

Mijn leesbeleving:

Vanaf het moment dat ik dit boek ging lezen werd ik meegesleurd in het verhaal. Van A tot Z werd mijn aandacht vast gehouden. Dit verhaal boet nergens in aan spanning.

De proloog vormt de opmaat naar de rest van het verhaal. Ik kreeg gelijk een niet pluis gevoel maar ook een gevoel van nieuwsgierigheid hoe het verhaal zich zou gaan ontvouwen en waarom.

De diverse locaties en wisselingen in tijd zijn duidelijk aangegeven. De opbouw van het verhaal is in al deze verschillende situaties stapsgewijs en met een helder doel voor ogen. De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt en leefden voor mij echt. Sommigen sloot ik in mijn hart anderen zag ik liever vertrekken.

Door de beeldende schrijfstijl had ik het gevoel dat ik overal ooggetuige van was. Ik proefde de bittere smaak van te lang getrokken thee en na iedere slok wodka brandde het in mijn eigen keel. De automaten koffie begon me de strot uit te hangen maar gaf me wel genoeg adrenaline om scherp te blijven bij alle briefings van Eeva Loitonen en haar team.

Bij de vluchten in de helikopter en het vliegtuig maakte mijn maag salto’s. Ik durfde niet te kijken want mijn hoogtevrees speelde op. Dit verhaal heeft zoveel pit, actie, spanning en continue dreiging dat het me vaak de adem benam.

Afschuwelijk hoe een jarenlange overtuiging kan resulteren in ongeoorloofd landje pik. Het verhaal raakt ook de huidige realiteit van alledag omdat een machtige man het nodig vindt om met groots militair machtsvertoon dood en verderf te zaaien enkel en alleen om terug te krijgen wat van hem is. Verschrikkelijk dat je zo denkt en doet. Laten we in vrede met elkaar leven. Helaas is dat nog ver weg.

Het Zweedse aspect vond ik ook fantastisch. Ik spreek, lees, schrijf en versta zelf vloeiend Zweeds. Ook de Finse namen deden mijn hart sneller kloppen. Van Russisch of Rusland weet ik niet veel. Ik zou graag eens afreizen naar Åland om alles met eigen ogen te zien.

De plot vond ik op alle fronten geslaagd. De weg ernaartoe ging niet zonder slag of stoot. Met samenwerking, goede en accurate afstemming was de missie perfect.

De sluimerende opkomende dreiging daargelaten….maar deze doet de lezer uitkijken naar deel 2.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Ik ben fan van Jaap Jonker. Je kunt merken dat hij weet waar hij over schrijft; bevlogen, minutieus en alles uitgekristalliseerd weet hij de lezer geboeid te houden.

De schrijfstijl is beeldend en filmisch. De opbouw duidelijk en geloofwaardig. De spanning zinderend en nagelbijtend. De situatie raakt de hedendaagse realiteit. De plot is geslaagd.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76