De rauwe realiteit van Rio de Janeiro

jody-bakker 11 juli 2020
Roxane van Iperen heeft zich met haar zeer geslaagde boek ’t Hooge Nest op de kaart gezet. Dit maakte mij nieuwsgierig naar haar debuut.

Schuim der aarde is een rauw boek over het hedendaagse Brazilië. Het boek is zeker geen feelgood! De kracht van het boek zit in het ongemakkelijke gevoel dat de lezer krijgt. Liever lees je niet over de treurige omstandigheden van Lucy, Anjo en ook Elizabeth, maar toch wil je weten of er een betere toekomst op deze hoofdpersonen wacht.

Lucy woont op ‘de berg’ in Rio de Janeiro. Ze verdient de kost als prostituee, al vanaf jonge leeftijd. Als ze ongewenst zwanger wordt, staat ze haar kind af. Op oudere leeftijd vraagt ze zich af wat er van haar kind geworden is. Is hij bij een rijkere familie terecht gekomen?

Anjo groeit op bij een boerderij op een platteland waar van alles gebeurt dat niet door de beugel kan. Hij ontsnapt en probeert moeizaam een leven op te bouwen in Rio. Zijn traumatische geschiedenis achtervolgt hem en dreigt zijn toekomst te verwoesten.

Elizabeth is getrouwd met een belangrijke politieagent in Rio. Het lukt niet om kinderen te krijgen. Ze laat iedereen denken dat ze zwanger is, maar de realiteit is dat er een baby van de berg in het diepste geheim het gezin in wordt gesmokkeld.

Het boek is doorspekt met sprankjes hoop, maar ook erg veel geweld. Voor mij persoonlijk een te heftig boek. Mijn voorkeur gaat uit naar het prachtige tweede boek van de schrijfster, ’t Hooge Nest.

Meer recensies van jody-bakker