De logistiek tussen hemel en aarde

jody-bakker 04 januari 2022
‘De deal van je leven’ is een klein, maar krachtig boekje. Voorzien van illustraties en een verhaal dat uit het hart van de schrijver komt. In een winderige Zweedse stad staat een man voor een levensbepalende keuze. Een keuze op het snijvlak van hemel en aarde. Niet op een klassieke gelovige manier, maar op de Backman-manier: in de vorm van een vrouw met een grijze trui die verantwoordelijk is voor de logistiek van de dood.

Hoeveel is je eigen leven waard? Ben je bereid om je leven te ruilen met dat van een ander? Stel dat je daarmee het leven van een ernstig ziek vijfjarig meisje kunt redden op Kerstavond?

Het is een boek waarvan de diepere betekenis langzaam naar boven borrelt. Had het boekje maar wat langer geweest, dan had ik nog langer kunnen genieten en me mee kunnen laten voeren op de woordenstroom van Fredrik.

Meer recensies van jody-bakker